Hoppa till innehållet

Eltaxin Bzzt laddar för expansion: ”Måste ha större flotta”

Under 2019 vill eltaxibolaget Bzzt omsätta över 100 miljoner kronor och gå med vinst. Nu rullar bolaget ut fler fordon och ber allmänheten om hjälp att finansiera tjänsten.

Sven Wolf, vd på Bzzt, och en av bolagets nya taxibilar med reklam.
Sven Wolf, vd på Bzzt, och en av bolagets nya taxibilar med reklam.Foto: Axel Englund/Oxenstiernafoto.

Eldrivna trehjulingar började dyka upp på Stockholms gator under 2017. Bakom taxitjänsten står Bzzt som hittills genomfört över 100 000 resor.

Nu ska Bzzt Stockholm AB, det bolag som driver verksamheten i huvudstaden, fylla på kassan med 12 miljoner kronor i en nyemission. Pengarna tas uteslutande in från allmänheten genom crowdfunding.

Med hjälp av kapitaltillskottet ska Bzzt växa sin fordonsflotta från knappt 50 i dagsläget till runt 200 före slutet på 2019. 

Fordonen köps in från Niklas Zennströms börsnoterade bolag Clean Motion.

”Vi har för få poddar för att möta efterfrågan. De är inte tillgängliga när kunderna vill åka. Därför måste vi lägga kraft och resurser på en större flotta och fler laddplatser”, säger Sven Wolf, vd på Bzzt.

Före årsskiftet räknar Bzzt med att vara lönsamt på månadsbasis. För helåret 2018 ser man ut att omsätta 11 Mkr, med en förlust på runt 10,7 Mkr, enligt prognos.

Läs mer: Eltaxibolaget Bzzt vill köra kunderna gratis – går mot ny investeringsrunda 

I somras började Bzzt sälja reklam som sätts upp på skyltar på taket på fordonen. Nätläkaren Kry och MTG Radio har till exempel köpt det rullandet annonsutrymmet och Sven Wolf ser stor potential i affären.

På längre sikt vill Bzzt också rulla ut egna budtjänster och sälja data som fordonen samlar in.

Men redan 2019 kan Bzzt nå intäkter på runt 113 Mkr i Stockholm, enligt interna prognoser som Di Digital tagit del av. Vinsten väntas samtidigt landa på cirka 10 Mkr.

”Om allt utvecklas som det ska kommer vi att växa kraftigt nästa år. Den stora potentialen ser vi inom reklamområdet, men vi ökar också effektiviteten i taxiverksamheten. När väntetiderna minskar förbättras lönsamheten”, säger Sven Wolf.

Den stora utgiftsposten kommer fortsatt att vara personalkostnader. Till skillnad från många andra plattformsbolag har Bzzts förare kollektivavtal och därigenom högre löner.

Det Göteborgs-baserade moderbolaget Bzzt AB, som äger konceptet och utvecklar produkten, snickrar samtidigt på en internationell expansion. Just nu är man i full färd med att ta in runt 20 Mkr i nytt kapital från flera affärsänglar och riskkapitalister.

”Inom kort ska vi välja ut en handfull städer i Europa att titta mer noggrant på. Men en första lansering utomlands kommer tidigast ske i mitten på nästa år”, säger Sven Wolf.

Huvudkontoret i Göteborg har i dag ett tjugotal anställda som utvecklar mjukvara, driver marknadsföring och tar hand om administrationen. Antalet uppkopplade förare i Stockholm uppgår samtidigt till 106 stycken.

Läs mer: Här är 10 bolag som är med i striden om Stockholms gator 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera