Eldrivna trehjulingar började dyka upp på Stockholms gator under 2017. Bakom taxitjänsten står Bzzt som hittills genomfört över 100 000 resor.
Nu ska Bzzt Stockholm AB, det bolag som driver verksamheten i huvudstaden, fylla på kassan med 12 miljoner kronor i en nyemission. Pengarna tas uteslutande in från allmänheten genom crowdfunding.
Med hjälp av kapitaltillskottet ska Bzzt växa sin fordonsflotta från knappt 50 i dagsläget till runt 200 före slutet på 2019.
Fordonen köps in från Niklas Zennströms börsnoterade bolag Clean Motion.
”Vi har för få poddar för att möta efterfrågan. De är inte tillgängliga när kunderna vill åka. Därför måste vi lägga kraft och resurser på en större flotta och fler laddplatser”, säger Sven Wolf, vd på Bzzt.
Före årsskiftet räknar Bzzt med att vara lönsamt på månadsbasis. För helåret 2018 ser man ut att omsätta 11 Mkr, med en förlust på runt 10,7 Mkr, enligt prognos.
Läs mer: Eltaxibolaget Bzzt vill köra kunderna gratis – går mot ny investeringsrunda
I somras började Bzzt sälja reklam som sätts upp på skyltar på taket på fordonen. Nätläkaren Kry och MTG Radio har till exempel köpt det rullandet annonsutrymmet och Sven Wolf ser stor potential i affären.
På längre sikt vill Bzzt också rulla ut egna budtjänster och sälja data som fordonen samlar in.
Men redan 2019 kan Bzzt nå intäkter på runt 113 Mkr i Stockholm, enligt interna prognoser som Di Digital tagit del av. Vinsten väntas samtidigt landa på cirka 10 Mkr.
”Om allt utvecklas som det ska kommer vi att växa kraftigt nästa år. Den stora potentialen ser vi inom reklamområdet, men vi ökar också effektiviteten i taxiverksamheten. När väntetiderna minskar förbättras lönsamheten”, säger Sven Wolf.
Den stora utgiftsposten kommer fortsatt att vara personalkostnader. Till skillnad från många andra plattformsbolag har Bzzts förare kollektivavtal och därigenom högre löner.
Det Göteborgs-baserade moderbolaget Bzzt AB, som äger konceptet och utvecklar produkten, snickrar samtidigt på en internationell expansion. Just nu är man i full färd med att ta in runt 20 Mkr i nytt kapital från flera affärsänglar och riskkapitalister.
”Inom kort ska vi välja ut en handfull städer i Europa att titta mer noggrant på. Men en första lansering utomlands kommer tidigast ske i mitten på nästa år”, säger Sven Wolf.
Huvudkontoret i Göteborg har i dag ett tjugotal anställda som utvecklar mjukvara, driver marknadsföring och tar hand om administrationen. Antalet uppkopplade förare i Stockholm uppgår samtidigt till 106 stycken.
Läs mer: Här är 10 bolag som är med i striden om Stockholms gator