Annons

Eltaxins leverantör i krisläge: ”Inte helt beroende av dem”

Sven Wolf är vd för eltaxibolaget Bzzt.
Sven Wolf är vd för eltaxibolaget Bzzt. Foto: Hanna Wemmenhag
Bzzts växte med nära 70 procent förra året, medan förlusterna steg i samma fart. Nu har deras fordonstillverkare Clean Motion akut pengabrist. ”Vi är inte helt beroende av dem”, säger Bzzts vd Sven Wolf.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Eltaxikoncernen Bzzt såg omsättningen stiga med 69 procent under 2018 till 8,2 miljoner kronor, enligt det färska bokslutet. Samtidigt ökade förlusterna i samma fart till 26 miljoner kronor.

”Det är enligt plan. Moderbolaget ska vara riskkapitalfinansierat i åtminstone ett par år till”, säger vd:n Sven Wolf till Di Digital.

Starkast presterar Bzzts dotterbolag i Stockholm, som kör taxi i delar av innerstaden. Där steg fjolårets intäkter med 190 procent till 6,9 miljoner kronor. Förlusterna steg med 45 procent till 14,3 miljoner kronor.

”Vi närmar oss breakeven i Stockholm. Vi har kunnat gasa på med utvecklingen och förbereda en etablering i andra länder. Tanken är att moderbolaget ska bäras av flera städer”, säger Sven Wolf.

Vilka nya städer rör det sig om?

”Det kan vi inte gå ut med ännu. Men vi hoppas kunna berätta mer om det innan året är slut. Det rör sig om städer utanför Sverige.”

Bzzt har totalt 60 eldrivna fordon och samtliga är tillverkade av det börsnoterade bolaget Clean Motion. Nyligen uppgav Clean Motion att man inte hade tillräckligt med pengar i kassan för att klara de resterande veckorna i tredje kvartalet.

Läs mer: Kris för miljardärens eltaxibolag – kassan på väg att ta slut 

Krisläget är därmed uppenbart för Bzzts hittills enda fordonsleverantör.

”Det påverkar oss marginellt. Vi har ett nära samarbete med dem. Men situationen är under kontroll vad gäller reservdelar, till exempel.”

Vad händer om ni behöver beställa fler fordon?

”Nu går vi mot vinter. Vi har inte några omedelbara behov av fler taxipoddar just nu. Vi beställde ytterligare tolv så sent som i våras.” 

Vad händer om de slutar tillverka poddarna?

”Ända sedan vi startade bolaget har vi scannat av marknaden för olika leverantörer. Det är en del av vårt jobb. Det händer jättemycket vad gäller lätta, elektriska fordon. Även om vi jobbar nära Clean Motion och de har haft den bästa produkten såhär långt så är vi inte helt beroende av dem. Självklart följer vi flera olika leverantörer.”

Ni har utvecklat teknik som sitter på deras fordon. Gör inte det er beroende av Clean Motion?

”Nej. Det system vi har utvecklat kan appliceras på fordon från andra leverantörer också. Reklamskylten är ett bra exempel. Vi äger rättigheterna och den kan placeras på andra fordon. Vi har varit noggranna att inte bli för beroende av en leverantör. Det skulle göra oss aldrig för sårbara.”

På torsdagen meddelade Bzzt and man vill utöka sin verksamhet till att även omfatta budleveranser. Ett tiotal kunder ska redan vara ombord, däribland försäkringsbolaget Hedvig.

”Det är framför allt små försändelser, sådant man kan hålla i en hand. Det kan vara e-handelsprodukter eller reparerade mobiltelefoner. Sådant som behöver levereras inom en timme.”

Vad kommer det att kosta? 

”Pris varierar beroende på avtalen med varje kund. Vi räknar med att det här så småningom kan utgöra en tredjedel av vår omsättning.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer