Hoppa till innehållet

Storaffär: Grundaren gör comeback i Pricerunner

Riskkapitalbolaget Eequity och Nicklas Storåkers köper Nordstjernans tredjedel av miljardvärderade Pricerunner. Investeringen, på 100-tals miljoner kronor, är en comeback för Eequitys medgrundare Magnus Wiberg som startade Pricerunner 1999.  

Ny ägartrio: Pricerunners vd Nicklas Storåkers, Pricerunners medgrundare Magnus Wiberg och H&M:s Karl-Johan Persson.
Ny ägartrio: Pricerunners vd Nicklas Storåkers, Pricerunners medgrundare Magnus Wiberg och H&M:s Karl-Johan Persson.

Drygt 20 år har passerat sedan Magnus Wiberg var med och grundade prisjämförelsesajten Pricerunner ihop med två andra. Första investeraren var Northzone-veteranen Pär-Jörgen Pärson, som då var chef för riskkapitalbolaget Cell Ventures.

”Vår grundidé med Pricerunner var att jämföra remklamutskicken från de stora hemelektronikkedjorna och samla allt på nätet. Vi satt i Hitechbuilding vid Hötorget och umgicks en del med Tradedoublers TRAD +2,81%Dagens utveckling grundare Felix Hagnö och Martin Lorentzon”, minns Magnus Wiberg idag.

Läs mer: Northzone tar in fem miljarder i ny rekordfond

När it-bubblan brast i mars 2000 var Tradedoubler och Pricerunner två av få svenska it-bolag som klarade sig bra. Pricerunner såldes 2004 för cirka 240 miljoner kronor till en utländsk ägare. Tio år senare köptes bolaget av det amerikanska internetkonglomerat IAC 2014. 

Vi satt i Hitechbuilding vid Hötorget och umgicks med Felix Hagnö och Martin Lorentzon.

I mars 2016 bytte Pricerunner ägare igen. Denna gång var köparen NS Intressenter, en ägargrupp bestående av Nicklas Storåkers, fastighetsbolaget Nordstjernan och H&M-chefen Karl-Johan Persson i spetsen.

Prislappen landade på knappt 800 miljoner kronor, enligt den amerikanska säljaren IAC:s rapportering till USA:s finansinspektion SEC. Räknar man bort nettokassan för Pricerunner Sweden och Pricerunner International var den egentliga prislappen cirka 620 Mkr.

Nicklas Storåkers tog över som vd och bolaget har sedan dess återinvesterat sina vinster i att stöpa om verksamheten och byta den tekniska plattformen. Kontoret i Kina har lagts ned till förmån för att bygga ett team med kring 130 medarbetare, huvudsakligen i Stockholm.

Nu står det alltså klart att riskkapitalbolaget Eequity köper Nordstjernans 35-procentiga andel i Pricerunner. Även Nicklas Storåkers är med och köper en mindre del av Nordstjernans innehav.

Många av våra portföljbolag är kunder hos Pricerunner.

Summan är inte offentlig, och Magnus Wiberg avböjer att kommentera storleken på affären. Men enligt Di Digitals källor rör det sig om en investering på 100-tals miljoner kronor. Pricerunners värdering uppges vara i paritet, eller strax över den som gällde 2016.

Ansvarig för Eequitys investering är Magnus Wiberg. 

”Nicklas Storåkers har investerat i kraftigt i Pricerunner och förbättrat produkten rejält. Vi ser detta som en bra investering för framtiden och tror oss kunna bidra till utvecklingen. Jag har ju min erfarenhet som en av Pricerunners ursprungliga grundare. Ovanpå det är många av våra portföljbolag kunder hos Pricerunner. De har värdefulla insikter i vad som är bra och vad som kan förbättras”, säger han. 

Magnus Wiberg tar nu plats i Pricerunners styrelse. Där får han sällskap av bland andra bolagets ordförande Paul Fischbein, som tidigare har startat Tretti.se och varit vd på Qliro, samt Björn Magnusson, som ansvarar för merparten av H&M-arvtagaren Karl-Johan Perssons privata investeringar.

Pricerunner hjälper idag miljontals konsumenter i Sverige, Storbritannien, Tyskland och Danmark att jämföra 1,8 miljoner produkter från 5900 butiker. Man erbjuder även omdömen, kundrecensioner och expertråd.

Huvudkonkurrenterna heter Google och Prisjakt, och intäkterna kommer främst från kickbacks från de klick som leder till köp. Bolaget omsatte 246 Mkr 2018 och hade ett rörelseresultat på 50,6 Mkr före avskrivningar. 

”Vi har haft stort mervärde av att ha Nordstjernan som en av våra huvudägare. Likaså är vi exalterade över att Eequity, med utpräglad erfarenhet av både e-handel och Pricerunner, kommer att stödja Pricerunners framtida resa”, säger Nicklas Storåkers i en kommentar. 

Riskkapitalbolaget Eequity (skrivs egentligen eEquity) startades 2010 av Magnus Wiberg och Patrik Hedelin, en av grundarna bakom nätpionjären Boo.com, som gick i konkurs under spektakulära omständigheter år 2000. På senare år har Eequity lyckats investera i flera av Sveriges största e-handelssuccéer, däribland Na-kd, Ideal of Sweden, Footway och Twistshake. 

I november i fjol kunde Di Digital rapportera att Eequity tagit in en dryg miljard i sin nya, rekordstora investeringsfond.

Läs mer: Boo.com-veteranen plockar in miljardbelopp i ny rekordfond

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera