Annons

En av fyra lämnar krisdrabbade Linas Matkasse

Syskonparet Niklas Aronsson och Carolina "Lina" Gebäck grundade Linas Matkasse i slutet av 2008.
Syskonparet Niklas Aronsson och Carolina "Lina" Gebäck grundade Linas Matkasse i slutet av 2008. Foto: Filip Erlind
Linas Matkasse fortsätter att tappa kunder och vd:n tvingas skära ner. Under våren och sommaren har hela 26 medarbetare lämnat bolaget – vilket motsvarar en fjärdedel av personalstyrkan i Stockholm. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Framgångssagan Linas Matkasse har fått sig en rejäl törn. Orsaken är att allt fler väljer bort deras standardiserade matkassar till förmån för konkurrenter som Matsmart och Mat.se, med både lösplock och middagslösningar.

Under 2017 backade bolagets omsättning för första gången sedan starten. Omsättningen minskade då med cirka fem procent till 664 miljoner kronor och bolagets förlust steg till 8,8 Mkr.

Enligt uppgift till Di Digital har nedgången fortsatt under 2018. 

"Det stämmer, men takten är ungefär den samma som under 2017”, säger Jonas Karlén, ny vd sedan ett år.

”Vi ser tydligt att kundernas preferenser går mot att välja mer själva.

För att möta kundernas krav har han börjat erbjuda större valmöjligheter. Tre av bolagets populäraste matkassar kan nu varieras med olika middagslösningar. Problemet är att packningsprocessen inte blir rationell, vilket driver upp kostnaderna.

”Vi ser tydligt att kundernas preferenser går mot att välja mer själva. Och vi har motverkat kostnadsökningarna genom att slå ihop våra två produktionsenheter till en ny lokal i Göteborg”, säger Jonas Karlén, som tidigare var vd för Viaplay inom MTG.  

Han genomför nu en stor omstrukturering av Linas Matkasse. En effekt av detta är att 26 medarbetare, motsvarande en fjärdedel av personalen på Stockholmskontoret, uppges ha lämnat bolaget under våren och sommaren. Hälften av dessa har sagts upp på grund av arbetsbrist, medan resten har lämnat frivilligt. 

Jonas Karlén bekräftar Di Digitals uppgifter.

Två av de som lämnat frivilligt är riktiga veteraner i bolaget: ekonomichef Gabriel Ingemarsson och Elin Björkehag, tidigare chef för digital affärsutveckling.

”Vi är tacksamma att de varit med oss så pass länge. Men det är naturligt att se sig om efter annat när man jobbat på en arbetsplats i fem till åtta år", säger Jonas Karlén.

Linas Matkasses vd Jonas Karlén, tillsammans med medgrundaren Niklas Aronsson.
Linas Matkasses vd Jonas Karlén, tillsammans med medgrundaren Niklas Aronsson. Foto: Pressbild

Enligt uppgift till Di Digital har bolaget närmast övergett sin satsning på datadriven marknadsföring och satsar istället på dörrförsäljning.

”Det stämmer inte. Vi har testat lite olika säljkanaler och börjat satsa på dörrförsäljning. Men vi har fortfarande den kompetens som krävs för digital marknadsföring”, säger vd:n.

Vi har goda möjligheter att få omsättningen att vända upp och återgå till vinst

Han menar att omstruktureringen går ut på att hitta synergier och samordna bolagets nordiska delar. 

”Vi har ju en närvaro i samtliga nordiska länder. En stor del av de som lämnat bolaget har gått på grund av att vi skurit ner på vår it-organisation i Stockholm och satsat på vår norska it-plattform istället”, säger Jonas Karlén.

Linas Matkasse var under en tid en av Sveriges hetaste e-handelsbolag, och har inspirerat många andra bolag som tyska Hellofresh och amerikanska Blue Apron. 

Läs mer: Börsnoterade Hellofresh ökar försäljningen med 60 procent 

I mitten av 2015 köpte norska Herkules Capital över 30 procent av bolaget och fattade ordförandeklubben i styrelsen. Herkules investerade till en nivå som värderade bolaget till cirka 900 Mkr.

Bolagets grundare, syskonparet Niklas Aronsson och Carolina "Lina" Gebäck, sitter dock kvar i styrelsen. 

Läs mer: Norska ägare kliver in i Linas Matkasse 

Idag sysselsätter Linas Matkasse cirka 170-180 medarbetare i Sverige, varav knappt hälften jobbar med packning på produktionsenheten i Göteborg. Som helhet sysselsätter gruppen cirka 350-400 personer.

”Omställningen går ut på att anpassa produkten till ett mer flexibelt kunderbjudande. Vi ska jobba nordiskt och har goda möjligheter att få omsättningen att vända upp och återgå till vinst”, säger vd Jonas Karlén.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer