Annons
Facebooks grundare Mark Zuckerberg.

En av tre vill ha Facebook som bank

Skräddarsy kontorsinredningen efter dina behov SPONSRAT AV AJ produkter

Jordan Belfort, tidigare aktiemäklare, känd från filmen Wolf of Wallstreet

”Wolf of Wall Street” om kryptotrenden: ”Största bedrägeriet någonsin”

Gigstrs vd Rasmus Solholm

Ställde om till bemanningsapp – omsatte 21 miljoner första året

Bofink vill optimera bolån – tar in namnkunnigt kapital

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

En av tre vill ha Facebook som bank

Facebooks grundare Mark Zuckerberg.
Facebooks grundare Mark Zuckerberg. Foto: AP
En av tre bankkunder kan tänka sig byta till bankonto hos Google, Amazon eller Facebook. Det visar en undersökning från Accenture.  
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

En tredjedel av världens bank- och försäkringskunder skulle överväga att byta till stora teknikbolag som Google, Amazon eller Facebook om de skulle börja med finansiella tjänster. Det visar en undersökning som genomförts av konsultföretaget Accenture.

Undersökningen visade också att det finns en stor efterfrågan på att banker och försäkringsbolag ska införa robotbaserad rådgivning eller använda sig av mjukvara som styrs helt eller delvis av artificiell intelligens.

Mest benägna att byta bank är kunderna i Brasilien enligt undersökningen. Där uppgav 50 procent att de skulle kunna tänka sig att flytta sina personliga bankkonton. I Indonesien var siffran 47 procent och i Italien 42 procent.

Läs mer: Över en miljard investerades i svensk fintech 2016

Trots att ingen av de nämnda bolagen bedriver bank eller försäkringsverksamhet idag så kan man ändå skicka betalningar till kontakter via Google och Facebook idag. Amazon har en begränsad service som medger lån till mindre och utvalda personer som de själva har kontroll över, uppger Reuters.

En majoritet av bankkunderna, 68 procent, uppger dock att de inte vill ha med en robot att göra vid klagomål. 61 procent anger att de föredrar en människa framför ett automatiserat system för rådgivning om mer komplexa produkter som till exempel huslån.

I undersökningen deltog 32 715 personer i 18 länder och genomfördes på nätet i maj och juni förra året.

Finwire / Di Digital


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post