Annons

”En gammaldags taxijätte – där storägaren vill casha hem”

Di Digitals reporter Sven Carlsson.
Di Digitals reporter Sven Carlsson. Foto: Hanna Franzén/TT
Cabonline, med varumärken som Taxi Kurir och Taxi Skåne, skyltar med sin teknik för att möta hotet från Uber. Men det rör sig om gammaldags taxiverksamhet med en storägare som vill casha hem, skriver Di Digitals Sven Carlsson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I april 2016 blev Thomas Ekman vd för Cabonline, tidigare Fågelviksgruppen. Han kom närmast från Tele2 och pratade gärna om taxibranschens digitala framtid.

Svansföringen antydde att taxikoncernen skulle ta upp kampen med innovativa konkurrenter som Uber.

”Om några år ska tech-delen stå för mer än halva omsättningen eller ett antal miljarder”, sade Thomas Ekman till Breakit i mars 2017. Strax efteråt hade han avgått.

Om teknikgrenen Cabonline Technologies tillväxt höll i sig i fjol bör den ha landat på uppskattningsvis 400 miljoner kronor.

Dotterbolaget har bidragit till att förse taxikoncernens varumärken med appar som snappar upp en del av bolagens beställningar. Utöver det har transformation som bolaget utlovade till stor del uteblivit.

Det har inte saknats stora ord. Nyligen presenterade Cabonline en tjänst som låter e-handelskunder skicka returer med taxiförare som har vägen förbi deras hem. Idén var betydligt mer ofärdig än vad lanseringskampanjen lät påskina. I det finstilta stod det att Cabonline skulle inleda ”pilottester under 2019”.

Huvuddelen av Cabonlines verksamhet kretsar kring klassisk taxiverksamhet. Bolaget äger beställningscentraler, som mot en månadsavgift låter åkerierna skylta med taxibolagens varumärken och ta körningar. Det har genom åren förekommit flitiga uppgifter om förare som kör under merparten av dygnets timmar, alla dagar i veckan.

Av Cabonlines bokslut att döma finns det fortfarande pengar att tjäna inom den traditionella branschen. Bolaget har kommit långt sedan marknaden avreglerades 1990. Men det finns aktörer som ligger bättre till när transportsektorn omvandlas.

Nyligen offentliggjorde Uber sin noteringsansökan i USA. Transportjätten kan bli värd över 900 miljarder kronor i vad som blir den största technoteringen sedan kinesiska Alibaba 2014.

Uber har ersatt beställningscentralerna med en teknisk plattform som möjliggör allt från resor till matleveranser och kommersiellt frakt. Steget in i ett nytt segment, eller ett nytt land, är aldrig särskilt stort med tusentals högkvalificerade utvecklare i ryggen.

Cabonline är fortfarande flera gånger större än Uber i Sverige. Men Uber har på några år tagit en väsentlig marknadsandel även här. Det dyker upp tekniskt överlägsna konkurrenter hela tiden. Nyligen lanserade estniska miljardbolaget Bolt sin taxitjänst i Sverige.

Om ägarna vill notera Cabonline lär bolaget pynta sina utskick med översvallande beskrivningar av bolagets teknik. En rimligare bild är att storägaren, private equity-bolaget HIG Capital, vill räkna hem sin vinst på en traditionell affär innan noteringsfönstret stänger.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies