Annons

En miljon spelar deras dagliga live-quiz

Gänget på Primetime. Uppe från vänster: marknadsansvarig Tomas Jämtbäck, marketing och vd Martin Palm. Sittandes från vänster: Johan Ribb, jobbar med utveckling, Fredrik Kilian, analys, Petter Lindqvist, produkt, och ordförande Daniel Weilar.
Gänget på Primetime. Uppe från vänster: marknadsansvarig Tomas Jämtbäck, marketing och vd Martin Palm. Sittandes från vänster: Johan Ribb, jobbar med utveckling, Fredrik Kilian, analys, Petter Lindqvist, produkt, och ordförande Daniel Weilar.
Investerarna köar för att investera i quiz-appen Primetime. Sedan starten i mars har man lockat närmare en miljon svenskar med sitt dagliga frågesportsprogram.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Ett interaktivt Jeopardy i telefonen. Så kan man beskriva Primetime, ett dagligt frågesportsprogram som sedan lanseringen i mars lockat drygt 900 000 svenskar att ladda ner appen.

”Vi räknar med att ha över en miljon användare under februari”, säger medgrundaren Daniel Weilar.

Ingen har tagit en ledande roll inom interaktiva liveshower i mobilen.

Bolagets omsättning är fortfarande blygsam. Men tillväxten är stark. Man har just lanserat i Danmark, ska snart in i Finland och planerar att expandera i ett land per månad det kommande halvåret.

”Netflix är störst på video on demand. Men ingen har tagit en ledande roll inom interaktiva liveshower i mobilen”, säger Daniel Weilar.

Han var tidigare vd för Nyheter24 Gruppen, ett bolag som startades av hans bror Douglas Roos. När han lämnade den rollen i december 2017 hörde hans vän Petter Lindqvist av sig med en företagsidé. Han hade sett ett amerikanska livequiz-program vid namn HQ Trivia och ville starta något liknande i Europa.  

Fyra månader senare, den 16:e mars 2018, lanserades den första livesändningen av Primetime i Sverige. Sedan dess har man sänt programmet live klockan 20:00 varje dag. Man har även ett AW-quiz för företag klockan 15 varje fredag.

Upplägget går ut på att en programledare står i rutan och läser upp elva frågor som stegvis blir svårare. Tittarna har tio sekunder på sig att svara - men mellan frågorna kan de chatta med varandra och programledaren. Den som svarar fel åker ut och blir åskådare. Svarar man rätt på alla frågor får man dela på potten som varje dag innehåller 1 000-5 000 kronor.

Än så länge är det gratis att delta.

”Vi tjänar pengar på sponsorer som är med och utformar programmets tema. Om Kry är sponsor har vi en del frågor om vård. Men vi har inga frågor som handlar om sponsorerna. Det ska aldrig krävas varumärkeskunskap för att svara rätt”, förklarar Daniel Weilar.

Pernilla Wahlgren gästade som programledare en timme innan premiären av den nya säsongen av hennes dokusåpa.

Han är i dag arbetande ordförande på Sventertainment, bolaget bakom Primetime. Vd är Martin Palm, en före detta sportagent som även är programledare för Primetime. Bolaget har sex medgrundare. 

Primetime gästas regelbundet av externa programledare som Rebecca & Fiona, Agneta Sjödin, Peter Jihde och Tommy Körberg. I regel är de med gratis för att göra reklam för något projekt de är inblandade i. 

”Pernilla Wahlgren gästade som programledare en timme innan premiären av den nya säsongen av hennes dokusåpa Wahlgrens värld. För oss är det en win-win att ha med influenserare. Det når ut genom oss och vi får spridning genom dem”, säger Daniel Weilar.

Han uppger att bolaget omsatte 4 miljoner kronor i fjol och lyckades gå med vinst. I år hoppas man fyrfaldiga omsättningen i Sverige. Vidare ska man växa i Europa. Många investerare har hört av sig och vill investera i bolaget. 

”Vi har fått samtal från en rad affärsänglar och de flesta etablerade riskkapitalbolagen i Sverige. Även internationella riskkapitalfirmor har hört av sig. Vi har suttit i samtal med både London och San Francisco”, säger Daniel Weilar.

Ska ni ta in externt kapital?

”Vi har i princip gjort klart med ett gäng fantastiska investerare och slipar nu på sista detaljerna, mer info om det inom kort. Pengarna skall gå till att säkra en snabb internationell expansion och fortsatt produktutveckling.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies