Hoppa till innehållet

En miljon spelar deras dagliga live-quiz

Investerarna köar för att investera i quiz-appen Primetime. Sedan starten i mars har man lockat närmare en miljon svenskar med sitt dagliga frågesportsprogram.

Gänget på Primetime. Uppe från vänster: marknadsansvarig Tomas Jämtbäck, marketing och vd Martin Palm. Sittandes från vänster: Johan Ribb, jobbar med utveckling, Fredrik Kilian, analys, Petter Lindqvist, produkt, och ordförande Daniel Weilar.
Gänget på Primetime. Uppe från vänster: marknadsansvarig Tomas Jämtbäck, marketing och vd Martin Palm. Sittandes från vänster: Johan Ribb, jobbar med utveckling, Fredrik Kilian, analys, Petter Lindqvist, produkt, och ordförande Daniel Weilar.

Ett interaktivt Jeopardy i telefonen. Så kan man beskriva Primetime, ett dagligt frågesportsprogram som sedan lanseringen i mars lockat drygt 900 000 svenskar att ladda ner appen.

”Vi räknar med att ha över en miljon användare under februari”, säger medgrundaren Daniel Weilar.

Ingen har tagit en ledande roll inom interaktiva liveshower i mobilen.

Bolagets omsättning är fortfarande blygsam. Men tillväxten är stark. Man har just lanserat i Danmark, ska snart in i Finland och planerar att expandera i ett land per månad det kommande halvåret.

”Netflix är störst på video on demand. Men ingen har tagit en ledande roll inom interaktiva liveshower i mobilen”, säger Daniel Weilar.

Han var tidigare vd för Nyheter24 Gruppen, ett bolag som startades av hans bror Douglas Roos. När han lämnade den rollen i december 2017 hörde hans vän Petter Lindqvist av sig med en företagsidé. Han hade sett ett amerikanska livequiz-program vid namn HQ Trivia och ville starta något liknande i Europa.  

Fyra månader senare, den 16:e mars 2018, lanserades den första livesändningen av Primetime i Sverige. Sedan dess har man sänt programmet live klockan 20:00 varje dag. Man har även ett AW-quiz för företag klockan 15 varje fredag.

Upplägget går ut på att en programledare står i rutan och läser upp elva frågor som stegvis blir svårare. Tittarna har tio sekunder på sig att svara - men mellan frågorna kan de chatta med varandra och programledaren. Den som svarar fel åker ut och blir åskådare. Svarar man rätt på alla frågor får man dela på potten som varje dag innehåller 1 000-5 000 kronor.

Än så länge är det gratis att delta.

”Vi tjänar pengar på sponsorer som är med och utformar programmets tema. Om Kry är sponsor har vi en del frågor om vård. Men vi har inga frågor som handlar om sponsorerna. Det ska aldrig krävas varumärkeskunskap för att svara rätt”, förklarar Daniel Weilar.

Pernilla Wahlgren gästade som programledare en timme innan premiären av den nya säsongen av hennes dokusåpa.

Han är i dag arbetande ordförande på Sventertainment, bolaget bakom Primetime. Vd är Martin Palm, en före detta sportagent som även är programledare för Primetime. Bolaget har sex medgrundare. 

Primetime gästas regelbundet av externa programledare som Rebecca & Fiona, Agneta Sjödin, Peter Jihde och Tommy Körberg. I regel är de med gratis för att göra reklam för något projekt de är inblandade i. 

”Pernilla Wahlgren gästade som programledare en timme innan premiären av den nya säsongen av hennes dokusåpa Wahlgrens värld. För oss är det en win-win att ha med influenserare. Det når ut genom oss och vi får spridning genom dem”, säger Daniel Weilar.

Han uppger att bolaget omsatte 4 miljoner kronor i fjol och lyckades gå med vinst. I år hoppas man fyrfaldiga omsättningen i Sverige. Vidare ska man växa i Europa. Många investerare har hört av sig och vill investera i bolaget. 

”Vi har fått samtal från en rad affärsänglar och de flesta etablerade riskkapitalbolagen i Sverige. Även internationella riskkapitalfirmor har hört av sig. Vi har suttit i samtal med både London och San Francisco”, säger Daniel Weilar.

Ska ni ta in externt kapital?

”Vi har i princip gjort klart med ett gäng fantastiska investerare och slipar nu på sista detaljerna, mer info om det inom kort. Pengarna skall gå till att säkra en snabb internationell expansion och fortsatt produktutveckling.”

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera