Hoppa till innehållet

En miljon svenskar har valt digitala kvitton från Ica – på två månader

Kunder hos Ica och Åhléns kan sedan några månader tillbaka välja att få sina kvitton digitalt. På kort tid har 1 miljon svenskar valt att utnyttja möjligheten. Bakom tjänsten står Kivra, som delägs av Karl-Johan Persson och familjen Wallenberg.

Kivras vd Anna Bäck.
Kivras vd Anna Bäck.Foto: Di och TT.

Intresset för digitala brevlådetjänster, som till exempel låter användarna ta emot myndighetspost och räkningar, växer snabbt i Sverige.

Störst på marknaden är Kivra som nu har över 3,7 miljoner registrerade privatpersoner, avsändare är över 24 000 anslutna myndigheter och privata företag och organisationer.

Trots de stora volymerna är tillväxten fortsatt god. Sedan december i fjol har Kivra ökat med ungefär 100 000 nya kunder i månaden.

En nysatsning från bolaget är digital kvittohantering, där livsmedelsjätten Ica och varuhuskedjan Åhléns är med på tåget. 

”Vi räknar med att antalet utskrivna kvitton kommer att halveras under en femårsperiod. Det innebär många ton mindre papper”, sa Peter Muld, digital chef på Ica, när samarbetet aviserades våren 2019.

Ica har tidigare ensamt stått för 15 procent av alla papperskvitton som skrivs ut i Sverige varje år.

Läs mer: Ica inför digitala kvitton: ”Många ton mindre papper”

Tjänsten lanserades skarpt i slutet på februari efter ett års utveckling. Bara två månader senare har 1 miljon svenskar valt att aktivera möjligheten hos Kivra.

”Precis som vi förutspådde finns det ett stort behov. Det skapar nytta både för konsumenter och handlare, samtidigt som vi skapar ett mer hållbart system ur miljösynpunkt”, säger Anna Bäck, vd på Kivra.

Idén om att digitalisera kvittohanteringen i Sverige har funnits i flera år. Dessa aktualiserades i slutet av 2018 när Kivra blev delägare i startupbolaget Findity, som nu är teknikleverantör för den digitala kvittotjänsten. 

Läs mer: Kivra går in i Findity – ska digitalisera kvitton

Tanken är att fler handlare ska läggas till tjänsten framöver. Köksbutiken Cervera och byggvaruhuset Jula har redan ingått avtal med Kivra om att börja erbjuda digitala kvitton.

”Det här är bara början. Vår förhoppning är att få med i princip alla, det är ju då som vi kan skapa som allra mest konsumentnytta. Vi för dialoger med många olika handlare just nu, men samtidigt är det inte de allra enklaste tiderna på grund av coronaviruset”, säger hon.

Kivra menar samtidigt att digitala kvitton fyller en särskild funktion under den rådande pandemin.

”Tjänsten är mer relevant än någonsin. Nu hänger butiker upp plastskärmar mellan kund och kassör för att skapa social distansering, men kvittohanteringen är fortfarande fysisk. Vi kan hjälpa till att digitalisera hela processen”, säger Anna Bäck.

Övergången till Kivras digitala kvittohantering blir varken dyrare eller billigare för handlaren, enligt Anna Bäck.

”Kostnaden är samma som för ett papperskvitto”, säger hon.

Under 2018, bolagets senast redovisade räkenskapsår, omsatte Kivra 61 miljoner kronor och noterade en förlust på 19 Mkr. 

Intäkterna kommer från företag som använder tjänsten för att skicka brev och fakturor, men myndigheter i Sverige behöver än så länge inte betala något porto. 

Anna Bäck har fortfarande en förhoppning om att en ersättning från staten ska kunna utgå från och med 2021.

”Vi har en nära dialog med digitaliseringsminister Anders Ygemans departement. Det är lite komplicerat eftersom det krävs en lagändring och att de nu har fullt upp med corona. Vi hoppas så klart att det inte blir någon försening, även om det nu finns en risk för det”, säger hon.

Under 2020 ska Kivra fokusera på att förbättra tjänsten ytterligare och lägga till stöd för ännu fler typer av post, enligt Anna Bäck. I dag kan man till exempel betala vissa räkningar direkt i brevlådan och signera olika dokument. Bolaget har också mjuklanserat i Finland.

Totalt har Kivra tagit in drygt 230 Mkr i riskkapital sedan starten 2011, och bolaget fyllde senast på kassan i december i fjol. Storägare är Kivras tidigare vd Stefan Krook och H&M:s Karl-Johan Persson i ett gemensamt bolag, liksom familjen Wallenbergs investmentbolag FAM.

Läs mer: H&M-chefens digitala brevlåda växer med nära 60 000 kunder i månaden 

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera