Hoppa till innehållet

En sommar utan sommarjobb – då ska de locka fler att bli entreprenörer

Det är svårt att glömma sitt första sommarjobb – men färre unga än någonsin förväntas jobba coronasommaren 2020. För alla dem lanserar organisationen ”UngDrive” en ny bolagsform för att kunna starta eget.

Linda och Stefan FalkBoman står bakom den ideella entreprenörsorganisationen ”UngDrive”.
Linda och Stefan FalkBoman står bakom den ideella entreprenörsorganisationen ”UngDrive”.

Företag tvingas till sparåtgärder i coronakrisen och kommuner förväntas minska sina så kallade ferieplatser med 75-80 procent i sommar.

Det kan vara en öppning för unga att istället våga satsa på sina egna idéer och initiativ. Det tror i alla fall den ideella entreprenörsorganisationen Ungdrive, eller ”UngDrive” som de själva skriver.

Problemet är att unga under 16 år inte kan ansöka om f-skatt, och för de mellan 16-18 år är det krångligt och kräver en ansökningsprocess som innefattar målsman.

Vi vill göra det enkelt, lagligt och gratis för ungdomar att starta eget företag.

Men Ungdrive – som stöttas av Skolverket, Tillväxtverket, Almi och Vinnova – har tagit fram en app där unga själva, efter bara en Bank-id-kontroll från målsman, kan starta bolag och därigenom driva verksamhet vitt och lagligt. Appen används för att bokföra intäkter, lagra och erbjuda kvitton samt har en rad andra funktioner, uppger organisationen.

Läs mer: Almi Invest får 400 nya miljoner – goda nyheter för startups

”Vi har de senaste veckorna sett ett ökat intresse för egenföretagandet från kommuner och regioner, som är i desperat behov av att hitta nya vägar till sommarjobb för ungdomar, men också från ungdomar själva”, säger Ungdrive-grundaren Stefan FalkBoman.

”Tidigare års verksamheter har varierat mellan allt från att sälja jordgubbar till att utveckla appar och entreprenörsandan bland ungdomarna har varit mycket stark. Jag tror att denna möjlighet kommer gynna den stora potential som redan finns bland unga och drivna runt om i landet”, säger han om den pågående krisen.

Appen och satsningen innebär att de startar en helt ny bolagsform, kallad just Ungdrive. De vill inte jämföra sin tjänst eller den nya företagsformen med det som allmänt kallas gig-jobb.

Läs mer: ”Överhettning i storstäderna” – de bygger startuphubb 20 mil från Stureplan

Ungdrive skriver i en förklaring att appen möjliggör ”företagande inom såväl varor som tjänster och man kan driva företaget tillsammans med exempelvis syskon och vänner”.

”Givet den extraordinära situation som råder vill vi nu genom denna app göra det enkelt, lagligt och gratis för alla ungdomar att starta eget företag, oavsett ålder och var man bor i landet”, säger Stefan FalkBoman.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera