Hoppa till innehållet

Blogg: En svensk internetpionjär är död

Utan eldsjälar som Annica Tiger hade det svenska internetundret kanske aldrig blivit av, skriver Fredrik Wass.

Annica Tiger
Annica TigerFoto: Lotta Holmström

Detta är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom på http://digital.di.se/blogg/wass-utblick


Under flera år kunde hon lägga flera timmar varje dag på att gratis hjälpa entusiastiska svenskar som tagit sina första stapplande steg i html-kodens och sajtbyggandets värld. Annica Tiger var en av de tidiga internetpionjärerna i Sverige och hennes HTML-skola har sannolikt använts av tusentals svenskar.

Hon drevs av sitt eget intresse för den digitala världen, men också i stor utsträckning för att hjälpa andra, något som blev tydligt ikväll när meddelandet om hennes bortgång spreds i olika sociala medier. Det räckte att jag nämnde de tråkiga nyheterna i en Twitteruppdatering för att flera av mina följare skulle svara och berätta om hur de själva fått hjälp av någon av Annica Tigers guider när de lärt sig HTML. Hon var som mest aktiv med HTML-skolan 1996-2001 och hon omskrevs en del i svensk branschpress.

I den här relativt nya artikeln hos Internetmuseum skriver hon själv om hur det var ”back in the days” och hur det kom sig att hon slutade vara lika aktiv på nätet från 2004 och framåt. Tyvärr drabbades även Annica Tiger av det vi idag ser som vardag i sociala medier - hatiska påhopp. Något som gjorde att hon tyvärr drog sig undan.

"Tyvärr fanns det redan då en mörk sida på nätet. Jag fick ta emot hat och hot via mejlen. Jag undrar om det berodde på att jag var tjej och aktiv på nätet, och att det provocerade vissa killar. Hatet gjorde att jag tappade intresset och slutade vara aktiv på nätet. 2004 slutade jag göra hemsidor.” skriver hon själv i artikeln.

Jag träffade bara Annica Tiger flyktigt vid några bloggträffar, men många från den tidiga svenska internetrörelsen kände henne väl, och när nyheten om hennes bortgång kom ikväll blev det tydligt att hon haft en viktig roll för många i att kunna skapa sin egen närvaro på nätet.

Utan eldsjälar som Annica Tiger har jag svårt att se hur det kunnat bli något svenskt internetunder, även om steget från enkla html-guider 1996 till avancerade digitala tjänster 2015 kan tyckas långt. Tack för allt Annica.


Detta är ett blogginlägg av Fredrik Wass. Följ honom på http://digital.di.se/blogg/wass-utblick

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera