Organisatörerna bakom en kampanj för att bojkotta annonsering på Facebook har fått stöd av en rad multinationella företag. Enligt brittiska nyhetssajten City AM är det nu över 200 storbolag som deltar i bojkotten. Kända varumärken som Unilever, Verizon, Starbucks och Coca-Cola har nu fått sällskap av bland annat Puma, Adidas, Microsoft och Ford.
Protesterna startade tidigare i juni under hashtaggen Stophateforprofit och lanserades av en grupp medborgarrättsrörelser. Syftet med kampanjen är att stoppa hatfyllda inlägg i sociala medier.
Bakgrunden till varför framför allt Facebook har varit föremål för kritik är att vd:n Mark Zuckerberg till en början inte velat moderera president Donald Trumps kontroversiella inlägg om att sätta in militär mot demonstranter i USA.
Medan Twitter valt att moderera politikers inlägg, som att i Twitters fall sätta varningsflagg på vissa av Donald Trumps tweets, har Facebook låtit presidentens ord stå okommenterade.
Enligt organisationen World Federation of Advertisers, som representerar omkring 90 procent av annonspengarna globalt, står nästan en tredjedel av bolagen redo att bojkotta Facebook, enligt tidningen Financial Times. Ytterligare 41 procent av de svarande har ännu inte bestämt sig.
”Det känns som en vändpunkt”, säger World Federation of Advertisers vd Stephan Loerke till Financial Times.
”Det som är slående är den stora andelen varumärken som säger att de överväger sina långsiktiga medie-strategier och kräver strukturella förändringar i hur plattformarna hanterar rasism, hatiskt och skadligt innehåll”, fortsätter Stephan Loerke.
Ifall det inträffar skulle det drabba Facebook vars intäkter mest kommer från annonser. En tidigare prognos från WARC väntas Facebooks omsättning landa på 77,6 miljarder dollar i år, motsvarande 720 miljarder kronor.