Hoppa till innehållet

En trollkampanjs anatomi

När den nynazistiska hashtaggen #istandwithsweden började trenda på Twitter var det många som reagerade. Men vad bestod kampanjen egentligen av? Di Digital har djupdykt bland tweetsen – och hittat ett par avslöjande trender.

Foto: Skärmdump

På engelska kallas det ”deimatic behaviour”, insekters och vissa djurs metod att blåsa upp sig själva och verka hot- och kraftfullare än de i själva verket är för att skrämma fiender. Bönsyrsor, till exempel, sträcker upp sina framben och stirrar motståndaren stint i ögonen i hopp om att hota sig ur en hägrande konfrontation.

På Twitter kan samma beteende iakttas hos människor. I organiserade trollkampanjer kraftsamlar nätets extremister, och anstränger sig för att verka månghövdade och redo att gå från ord till handling. Ett typexempel på detta kunde ses under natten till tisdagen, då hashtaggen #istandwithsweden började trenda.

Den nazistiska sajten Nordfronts livsstilsredaktör, Paulina Forslund, utpekas i en intervju på sajten som hashtaggens skapare. Hon säger sig vara förvånad över att den blivit så stor, men menar att ”det är ett tecken på att vi är många och genom samverkan kan göra vår röst hörd”. 

Men såvida inte Forslund i efterhand raderat sin egen första tweet med den hashtaggen så stämmer det inte. I själva verket var det signaturen Michelle Kae, en ung kvinna som skriver om att ”stoppa folkmordet på vita” i sin biografi, som klockan 21.55 på måndagkvällen lanserade hashtaggen.

Kort därefter skrev hon några gånger till, i tydligt syfte att mobilisera vad som verkar vara någon sorts insatsstyrka.

(Dagen efter denna artikels publicering raderar Michelle Kae sitt konto på Twitter.)

Men de lyckades. Morgonen därefter trendade hashtaggen, det vill säga exponerades högt upp på Twitters egen lista över heta ämnen i Sverige för tillfället. En snabb överblick av innehållet i trenden visar att den dominerats av rasistiska slagord, illustrationer och foton. Enligt tweetsen är det dags att ”den svenska vikingmentaliteten återkommer, så män kan få vara män igen”, och man pratar nostalgiskt om den tid då ”kvinnor kunde ta en promenad om natten utan fruktan att bli våldtagna”. En stor affär görs också av Sveriges vackra kvinnor, som ska skyddas från de kåta och okontrollerbara muslimerna.

Hashtaggen ger också intrycket att ha varit väldigt populär, med mängder av deltagare. Men hur stor var den egentligen – och hur många deltog i den? Genom att ladda ner samtliga tweets som skrevs på taggen* mellan klockan 22 på kvällen den 26 oktober och 10 på morgonen den 27 oktober har jag tagit en närmare titt.

På tolv timmar skrev 454 olika twittrare sammanlagt 1 586 tweets på hashtaggen, vilket ger en ratio på tre tweets per deltagare. Många av de konton som deltog är anonyma och har tydligt rasistiska profiler, men framför allt är själva aktiviteten ojämnt fördelad bland användarna.

Största delen av dem använder hyfsat nyregistrerade konton, ett tydligt tecken på vad man skulle kunna kalla påfågelsaktivism: icke-genuina konton eller handdockor som har till syfte att blåsa upp kampanjen och få den att verka mer populär än den är. Hela 924 av de sammanlagt 1 586 tweetsen kommer från konton registrerade 2015, och 278 av de tweetsen kommer från konton registrerade så sent som i oktober 2015.

Grafen nedan visar de 1 586 tweetsen fördelade efter när författaren registrerade sig på Twitter. Konton som skapades under 2015 står för sammanlagt drygt 58 procent av hela summan.

Graf: Infogr.am

Under natten var också dessa nykomlingar konstant mest aktiva på hashtaggen. Här är en fördelning av de 454 twittrarna, baserad på när de registrerat sitt konto, som visar när de var aktiva uppdelat i fyra tidsperioder.

Graf: Infogr.am

Samma trend syns när man undersöker de tio mest aktiva kontona under hashtaggen den givna perioden. De stod tillsammans för 416 av samtliga 1 586 tweets – det vill säga mer än en fjärdedel. Och sju av tio av dem skapade sitt konto under 2015. Nedan ser ni de tio mest aktiva användarna, och de rödfärgade staplarna markerar dessa nykomlingar.

Graf: Infogr.am

Mycket av aktiviteten i hashtaggen har skett genom retweets. De 1 586 samtliga tweetsen har har i genomsnitt fått 6,5 retweets vardera. 665 av dem fick ingen retweet alls, 235 fick en enda retweet, och antalet tweets som fått mellan 1 och 10 retweets är 668. Sammanlagt retweetades samtliga 1 586 tweets 10 194 gånger.

Vilka var då dessa twittrare? Dels var det delar av dessa nynazisters befintliga nätverk. Nordfronts Paulina Forslund har över 7 000 följare, som säkert uppskattar en svängom i propagandahalmen. Men det fanns också människor utifrån som engagerade sig i. I en tråd på det anonyma bildforumet 4chans underforum /pol/, en förkortning för ”politically incorrect”, inkom vid tolvtiden på natten den 26 oktober en uppmaning att engagera sig i hashtaggen.

”Tonight we're getting #IStandWithSweden trending”, skrev en anonym postare.

Den som läser tråden ser en intressant och utpräglad strategi för att med provokationer, trollande och vädjanden till känslor uppröra så kallade ”normies”, det vill säga vanligt folk. En postare visar upp en tweet hen skrivit, och får skäll för att den innehåller en bild på en svart pojke:

”You are a moron for trying to get negative connotations with a picture of a child. Learn to psyops!”

Andra personer kritiserar de delaktiga i taggen för att vara för genomskinliga i sin nazism.

”Don't use terms like white genocide you retards, that's why no one take you seriously and it's easier for lefties to just call you a nazi to get normies to side with them”, skriver en postare och får medhåll från en annan:

”Normies have a hard time relating if you profile yourself as a stormfag, not one of them. It's basic psychology. It's why politicians dress with fancy suits when they want to look superior and then dress less fancy when they want people to relate to them.” 

Användarna av 4chan-underforumet /pol/ deltar ofta i den här sortens insatser, och det syns när man gör ett ordmoln av det oftast förekommande innehållet i tweetsen förutom hashtaggen #istandwithsweden.

Notera de relaterade taggarna #WhiteGenocide och #ISaluteWhitePeople, som många av de medverkande också använt.

Men 4chan är en kaotisk plats. Allt eftersom natten går bryter tråden ihop i internt slagsmål över huruvida det pågår ett folkmord på vita eller ej, men ett antal personer från tråden säger sig ha hunnit delta. Bland annat twittrarna @absolutemadman7 och @nordstormrising, som i mitt Exceldokument visar sig ha bidragit med sammanlagt ett trettiotal tweets.

Vad betydde hashtaggen för oss utomstående? Många kan ha sett en eller annan tweet flyga förbi, även om de inte nödvändigtvis följer nynazister. Bland andra skådespelaren Jonas Inde och sverigedemokraten Jan Sjunnesson retweetade tweets med hashtaggen #istandwithsweden, båda personer med större målgrupp än nynazisterna som grundade den. En betraktare kan lätt fått känslan av att den trendande hashtaggen var isbergets topp, en stor folkmassa som till slut visat sina egentliga känslor.

Den bilden vederlägger undersökningen ovan. Det handlade om 454 konton på Twitter, majoriteten skapade helt nyligen, som orkestrerat och organiserat spammade fram en propagandatrend.

En lärdom som kan vara bra att komma ihåg till nästa gång. 

 


 

* = På grund av tekniska svårigheter exkluderade jag med kommandot ”-RT” retweets från min undersökning. Jag har emellertid kollat vad som gick förlorat på grund av denna begränsning, och det verkar inte vara mer än en handfull tweets från två-tre användare. Programmet jag använt för att importera tweets till en Excel-fil är Twitter Curator. De exakta sökningarna som ligger till grund för undersökningen är följande:

-RT #istandwithsweden since:2015-10-26 until:2015-10-27
-RT #istandwithsweden since:2015-10-27 until:2015-10-28

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera