Hoppa till innehållet

Enkät: Så kommer vi att använda framtidens teknik

Roboten tjänar pengarna åt oss, batterierna laddar inte ur och tekniken blir närmast otäckt lik en människa. Det tror vana internetanvändare om framtiden, enligt Ericssons rapport.

Bild: TT

Ericsson Consumer Lab har släppt sin rapport om heta konsumenttrender för 2018 och framåt. Rapporten bygger på en onlineenkät som besvarades av drygt 5 000 vana internetanvändare i flera städer runt om i världen under oktober.

Enkäten tyder på ett paradigmskifte där konsumenter förväntar sig att digital teknik i allt högre grad kommer att fungera mer på mänskliga villkor, säger bolaget i sin spaning.

De tio trenderna är:

1. Din kropp är användargränssnittet

Mer än hälften av de befintliga användarna av smarta röstassistenter tror att människor kommer att använda kropp, uttryck och beröring för att interagera med tekniska enheter som om de vore medmänniskor.

2. Förstärkt hörsel

63 procent av konsumenterna uppger sig vilja ha hörlurar som översätter språk i realtid. 52 procent vill blockera en familjemedlems snarkning.

3. Eviga nybörjare

30 procent uppgav att ny teknik gör det svårare för dem att hålla sina färdigheter uppdaterade. Men de gör oss också till omedelbara experter.

4. Sändning på sociala medier

Sociala medier är fulla av information från traditionella tv-företag. Men hälften av konsumenterna anser att artificiell intelligens kommer att vara användbart för att kontrollera fakta som publicerats på sociala nätverk.

5. Annonser kan ersätta själva produkten

Annonser kan bli för smarta för sitt eget bästa. Mer än hälften av användarna av augmented och virtual reality tror att annonser kommer att bli så realistiska att de så småningom ersätter produkterna själva.

Läs mer: "Det känns helt galet att äntligen få visa upp klockan"

6. Obehaglig teknik

50 procent uppgav att man skulle bli rädda om de inte kunde skilja en människa från en maskin vid samtal. 40 procent skulle bli rädda om deras smartphone kunde reagera på deras humör.

7. Roboten gör jobbet

40 procent uppgav sig vilja ha en robot som fungerar och tjänar pengar åt dem, vilket gör att de själva har mer fritid. 

8. Fotot utgör ett rum

75 procent tror att det om fem år kommer bli möjligt att med hjälp av virtual reality gå in i en smartphone-bild för att återuppleva ett minne.

9. Drönare i luften

39 procent tror att deras städer kommer att behöva ett vägnätverk för drönare och flygbilar. Nästan lika många är rädda att dessa kan falla på dem.

10. Eviga batterier

Mer än 80 procent tror att vi om fem år kommer att ha batterier som håller så länge att man inte behöver oroa sig för laddningen.

(Finwire/Di Digital)

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera