Hoppa till innehållet

Entreprenör tar it till kemisterna – vinner på ökade krav

LINKÖPING. Att byta it- och konsultbranschen mot jobbet som vd och delägare för ett kemikalieanalysföretag blev en karriärmässig U-sväng för Kristin Wiktorsson. På pappret i alla fall. Nu använder hon sina it-kunskaper för att leda Kemrisk Swedens kemister på distans och ge bolaget ny fart med så kallade ”Saas-lösningar”.

Kristin Wiktorsson har grundat Kemrisk.
Kristin Wiktorsson har grundat Kemrisk.Foto: Henrik Lenngren
Foto: Henrik Lenngren
Foto: Kemrisk kompleterande bild

Kristin Wiktorsson panorerar med blicken, det är som om hon söker efter rörelser och ljud. Men inne på kontoret är allt stilla och tyst.

”Jag har inte varit här på flera månader. Helst av allt skulle jag vilja fylla kontoret med all personal igen, jag föreställer mig kolleger som går här, som livet var innan. Men för ett mindre bolag kan pandemin slå hårt om vi skulle smitta varandra. Distansarbetet måste fortsätta”, säger hon.

Redan i april 2020 övergick Kemrisk Sweden till hemarbete. Nu har det blivit vardag för de affärsområdesansvariga och kemisterna att utveckla verksamheten från sina skärmar.

”Många tänker nog på laboratorier och flytande vätskor när de tänker på kemister. Men våra kemister arbetar med att säkra användning och hantering av kemikalier för att skydda både människor och miljö”, säger Kristin Wiktorsson.

Kemrisk Sweden hjälper företag som ska sätta kemiska produkter på marknaden, oavsett om de är tillverkare, distributör eller importör. Man gör beräkningar och bedömningar av produkternas farliga egenskaper, risker och vilka skyddsåtgärder som ska vidtas om de ska användas yrkesmässigt.

”Våra kunder har olika kompetens när de kontaktar oss, men oavsett om du är kemist eller lekman hjälper vi till i svåra och komplexa frågor om hur regelverk ska tolkas och hanteras. Det har blivit hårdare krav på marknaden och efterfrågan på hållbarhet kring miljö och hälsa växer.”

Om en av företagets kunder exempelvis ska lansera desinfektionsmedel eller ett nytt bilschampo måste de ta fram ett säkerhetsdatablad innan de börjar sälja produkten. Lagar och förordningar blir mer omfattande och förändras kontinuerligt.

”Det är ett komplext område om man inte verkar i branschen. Det krävs expertkompetens för att tyda och bevaka lagstiftningen för kemikalier, och det är där vi kommer in i bilden”, säger Kristin Wiktorsson.

Företagets slogan är ”vi kan kemikalieinformation”, men när hon själv klev in som vd och ägare i augusti 2019 gjorde hon det inte för sina ämneskunskapers skull.

”Jag är absolut ingen kemist, men jag gillar utmaningar. Här får jag kombinera ett helt nytt område med min bakgrund från it-branschen och erfarenhet av företagsutveckling, där fokus alltid har varit på lönsamhet och tillväxt. Det här är ett innovativt och kunskapsdrivande företag som vill framåt.”

2019 hade Kristin Wiktorsson flyttat hem till Östergötland igen efter att i flera år haft ledande befattningar i stora internationella bolag på andra orter. Tanken var då att hon skulle hjälpa företag med strategisk affärsutveckling, nya affärsmodeller och tillväxt – däribland just Kemrisk Sweden.

”Jag hade startat eget, men en månad in i uppdraget fick jag frågan om jag inte var sugen på att anta vd-rollen. Jag behövde ingen längre betänketid innan jag tackade ja. Dels hade bolaget ambitioner med vart det ville komma. Dels ville det utveckla sin plattform och påbörja en tillväxtresa.”

Kemrisk Sweden grundades i början av 1990-talet som ”ett källarföretag” av en kemist och it-entreprenör. Redan då kretsade en stor del av problembilden kring att digitalisera och strukturera kundernas befintliga data med hjälp av ett kemikalieregister. Systemet fick namnet Kemrisk.

”Då som nu menar vi att hjärtat i en bra kemikaliehantering är en riktigt bra kemikalieförteckning. Det senaste året har vi tagit fram en ny ’saas-lösning’, en användarvänlig plattform där kunderna lätt kan hantera sina kemikalier i verksamheten (Saas, software as a service, är företagsmjukvara som säljs som en prenumeration, Di:s anm.). Det är viktigt för oss att följa med i våra kunders tekniska mognad”, säger Kristin Wiktorsson.

 Företaget har under 2020 ökat omsättningen med 25 procent och tredubblat resultatet.

”Vi har en tydlig tillväxtsatsning, planerar att utöka organisationen och ta nya marknadsandelar. Planen är att öka omsättningen med cirka 30 procent per år fram till 2025”, säger Kristin Wiktorsson.

För egen del har hon funnit sig i omställningen från globala storföretag till ett mindre tillväxtbolag.

”Här är jag involverad i många delar, vilket jag trivs med. Vi är en bra mix av kompetens, kunskap och erfarenhet. Att låta småbolag möta storbolag ser jag bara som en fördel. Det gäller att det lilla bolaget kan tänka stort. Och det är precis vad vi gör.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera