”Jag har startat ett 20-tal bolag och hoppas kunna bidra med kontakter och erfarenhet”, säger Douglas Roos, känd som grundaren bakom Ladbrokes Norden och Nyheter24, och som en av drakarna i SVT:s Draknästet.
Han är en av en lång rad entreprenörer, företagsledare, investerare och politiker som går samman i nätverket ”Founder ER”.
Bakom initiativet står Epicenter, ett kontorshotell och en evenemangslokal för startups, samt utvecklingsprogramet Result, med stöd från SEB. Det stöttas även av Stockholms finansborgarråd Anna Köning Jerlmyr, som genom Anna Gissler från Invest Stockholm bidrar med expertis till företagen.
Några av de andra profilerna är Fishbrain-grundaren Johan Attby, Acast-grundaren Karl Rosander, Spotifyveteranen Andreas Liffgarden, Icon Medialab-grundaren Johan Staël von Holstein, investeraren Kerstin Cooley, förre HTC-bossen Rikard Steiber och Marie Wall, startupansvarig på Näringsdepartementet.
Även Silicon Valley-entreprenörerna Jeff Abbott och Chris Yeh är med på tåget, liksom Apple Sveriges vd Oscar Bjers.
Ambitionen är att nätverket ska erbjuda gratis rådgivning till startupbolag som befinner sig i en kritisk tillväxtfas, så kallade scaleup-bolag, och nu drabbas av coronakrisen.
”Founder ER är en digital plattform och ett nätverk för att koppla ihop scaleups som behöver hjälp av entreprenörer och företagsledare som sitter på kunskapen. Vi vill göra vad vi kan för att stötta svenska scaleups att navigera det nya landskapet som covid-19 har skapat”, säger Adrian McDonald från Result.
Många i nätverket har själva varit med om djupa kriser.
”Så är det! Jag och Patrik Sandberg startade exempelvis Nyheter24 mitt i finanskrisen. Vi var under hård press. Den här krisen är på många sätt värre. Men det fina är att vi har en gemensam fiende i viruset, vilket enar folk”, säger Douglas Roos.
Nu är det kritiskt att vi gör vad vi kan för att skydda det som byggts upp.
Tanken är att de scaleup-bolag som söker sig till Founder ER anger vad de behöver hjälp med. De matchas sedan med en person som sitter på rätt typ av kompetens.
”Entreprenörer har bidragit med så mycket till vårt samhälle, från ny teknik och tjänster till nya jobb. Nu är det kritiskt att vi gör vad vi kan för att skydda det som byggts upp och för att se till att utvecklingen och deras framfart fortsätter även i dessa tider”, säger serieentreprenören Andreas Liffgarden.
Han har en bakgrund som affärsutvecklare på Spotify under de tidiga åren, och har även grundat streamingtjänsten Soundtrack Your Brand.
Patrick Mesterton, medgrundare och vd för Epicenter, betonar att det är viktigt att visa att man stödjer sina hyresgäster i krisen.
”Founder ER är ett initiativ som faktiskt gör nytta för scaleups som just nu går igenom sin kanske svåraste prövning hittills”, säger han.
Ambitionen är att nätverket ska växa och att fler företagsledare och entreprenörer ska ansluta sig. Förutom rådgivning och coachning erbjuder Founder ER onlinekurser, artiklar och den senaste informationen från myndigheter och regeringen.
”Vi vill verkligen uppmuntra fler att tänka till kring vad de kan göra för att rädda en bransch i kris. Vare sig det är att ansluta sig till Founder ER eller komma med egna initiativ, det viktigaste är att vi hjälps åt”, säger Adrian McDonald.
Fotnot: Mer information går att finna på Founder ER:s webbsida.
Fyra frågor till Douglas Roos:
Vad har du för råd till bolag i tillväxt?
”Jag tycker man ska rita upp ett katastrofscenario och vara redo. Blir som man befarar ska man agera direkt, inte blunda för det värsta.”
Är du redo att investera i bolag som ber om råd?
”Inte just nu. Det är väldigt osäkra tider och man vet inte vartåt det barkar. Jag är själv aktiv i fem bolag just nu.”
Hur tror du andra affärsänglar agerar?
”De drar öronen åt sig. När börsen krashat och risken är superhög så är man försiktig med pengar man dragit ihop själv. Det blir knepigt att få in kapital nu.”
Vad ser du för möjligheter i krisen?
”Det skapas alltid möjligheter i kris. Just nu går det ju bra för livsmedel och viss typ av näthandel. Jag tror mycket på e-sport, internetcasinon och programmatisk annonsering.”