Det svenska innovationshuset Epicenter har blomstrat jämsides med startupscenen i Stockholm, tack vare efterfrågan på delade och flexibla arbetsplatser. Fokus ligger i regel inte på startups i en tidig fas, utan på lite större, men snabbväxande och lönsamma "scale-ups".
Nu utökar Epicenter sin närvaro i Norden genom att etablera sig i Oslo. I november slår man upp portarna i lokaler på 15 000 kvadratmeter i de centrala delarna av den norska huvudstaden.
”Norge genomgår ett ganska stort skifte där oljeindustrin, fastighetsmarknaden och fiskesektorn – som man i mångt och mycket har levt på – ser ut att ställas inför nya förutsättningar framöver. Där finns en utmaning, men också en stor möjlighet att börja bygga nya, digitala bolag vid sidan av de existerande storföretagen”, säger Patrick Mesterton, vd och medgrundare på Epicenter.
Läs mer: Amazon vill charma Stockholm – erbjuder gratis kontorsplatser
Chef för den norska verksamheten blir Peter Jetzel, tidigare marknadsdirektör för Google i Nordeuropa.
”Det finns verkligen ett behov. Visst ligger vi några år efter Sverige när det kommer till innovation och byggandet av enhörningar, men det har börjat hända väldigt mycket på bred front under de senaste åren”, säger han.
Enligt Peter Jetzel saknas en motsvarighet till Epicenter i Norge i dag. Det finns många aktörer i Oslo som erbjuder flexibla och gemensamma kontorsplatser, säger han, men efterfrågan till ett internationellt nätverk är skriande hos både startups och storföretag i landet.
Läs mer: Populära svenska techhubben expanderar utomlands
Förhoppningen är att svenska och norska entreprenörer och startups ska knytas närmare varandra, säger Peter Jetzel.
”Om vi kan arbeta närmare varandra i Norden har vi riktigt bra förutsättningar att konkurrera med andra stora digitala hubbar i världen. Den norska marknaden har kanske varit lite undervärderad i Sverige, trots att det finns en otroligt stark underliggande ekonomi med goda möjligheter att få bra avkastning på sitt kapital”, säger han.
Under året har Epicenter påbörjat sin internationella expansion. I maj 2018 etablerade man sig i Nederländernas huvudstad Amsterdam och i oktober öppnar Epicenter ett innovationshus i New York i samarbete med den Svensk-amerikanska handelskammaren.
Läs mer: Epicenter tar klivet över Atlanten - ska hjälpa startups expandera
Bolaget bakom Epicenter ökade samtidigt sin omsättning med nästan 38 procent under 2017 till drygt 83 miljoner kronor. Precis som under de senaste åren gick bolaget i princip plus minus noll på sista raden.
”Tillväxten är väldigt stark. Bara i Sverige kommer vi gå över 100 miljoner kronor i försäljning i år, med en väldigt fin marginal. Men det kommer att ta ett tag innan våra etableringar utomlands blir mogna”, säger Patrick Mesterton, vd på Epicenter.
Under sommaren sålde två av medgrundarna, Ola Ahlvarsson och Christoffer Granfelt, sina aktier till fastighetsbolaget Edge Technologies för en okänd summa pengar. Det nederländska företaget äger numera 30 procent av Epicenter.
Etableringarna utomlands måste kosta på. Kan det bli aktuellt för er att ta in externt kapital framöver?
”Man ska aldrig säga aldrig. Men hittills har vi finansierat tillväxtresan helt ur egen ficka. Tack vare goda samarbeten med fastighetsägarna behöver vi inte låna upp dyra pengar. Vi har hittat en bra affärsmodell som vi tror kan stå på egna ben även framöver”, säger Patrick Mesterton.
Läs mer: Nu kommer globala jätten Wework till Stockholm – öppnar nytt kontorshotell