Annons

Epidemic Sound fyller tio år – grundaren talar ut: ”Då var det tufft”

Epidemic Sounds medgrundare och vd Oscar Höglund.
Epidemic Sounds medgrundare och vd Oscar Höglund. Foto: Jack Mikrut.
Tio år efter starten är Epidemic Sound på god väg att nå sin vision om att ljudlägga världen. I en intervju med Di Digital berättar medgrundaren Oscar Höglund om den tuffa starten, erbjudanden om uppköp och vad han vill säga till sina barnbarn om den egna insatsen på nätet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Ljud- och musikbolaget Epidemic Sound fyller i år tio år. Bolaget värderas till över miljarden, backas av riskkapitaljätten EQT och har långtgångna planer på att ta över USA.

Under 2017 ökade bolaget sina intäkter med 97 procent och satsar stenhårt på att växa så mycket det bara går. Visionen är att ”ljudlägga världen.”

”Vi lever i storytellings gyllene ålder”, säger medgrundare och vd Oscar Höglund.

Epidemic Sounds medgrundare och vd Oscar Höglund.
Epidemic Sounds medgrundare och vd Oscar Höglund. Foto: Jack Mikrut.

Med Epidemic Sounds ljud- och musikbank kan enskilda Youtube-kreatörer och streamingjättar som Spotify och Apple Music licensiera bolagets egenproducerade musik.

Oscar Höglund, som är född och uppvuxen i London, har skapat ett bolag vars musik letat sig in i våra öron fastän vi ofta inte känt till att det är just Epidemic Sound som står bakom tonerna vi dansar till. 

”Jag har haft ett smeknamn hela mitt liv, ”Pigge”. Det kom sig av att jag alltid varit extremt pigg, glad och nyfiken. Nyfikenheten har varit synonym med hur vi agerat här på Epidemic Sound. En ledstjärna som fungerat väldigt bra är att man ska ställa fler frågor än man kan ge”, säger han.

Oscar Höglund har en bakgrund inom management consulting och sedermera tv-produktion. Under sin första tid inom produktionsbranschen träffade han medieprofilen Jan Zachrisson, som var med och grundade Jarowskij. Ett möte som skulle förändra mycket i Oscar Höglunds liv.

”I honom hittade jag en person jag ville ta rygg på och imponera på. Jag hade förmånen att vara med och göra massor av tv-program och förstod makten i storytelling.”

Bolagets grundare Peer Åström, Jan Zachrisson, Hjalmar Winbladh, David Stenmarck och Oscar Höglund såg att tv fick ge rum för innehåll på nätet. Då kläcktes idén om att starta bolaget som skulle ljudlägga internet, med lite draghjälp från två andra stora innovatörer.

”Jag såg mig själv i framtiden med mina barnbarn där de frågar vad min roll var när internet uppfanns. Då hörde jag mig själv säga: 'ingenting'. Men vi grundare kände att vi ville vara delaktiga i vår generations största bidrag till framtida generationer, alltså internet. Då kom vi fram till att vi skulle ljudlägga internet. Själva tanken kom från den känslan och sedan var vi inspirerade av Daniel (Ek reds anm.) och Martin (Lorentzon reds anm.) som startade Spotify”, säger Oscar Höglund.

Bolagsbyggandet har dock varit en resa som kantats av en hel del motgångar.

”Det var tufft till en början, fem-sex år med bara uppförsbacke. Det vi gjorde var nytt och annorlunda. Vi ville vara med och skapa en stark musikmarknad. För att göra det kände vi att vi måste bygga något som är så relevant att någon gärna vill betala för det. Först vann vi över musikerna, som insåg att de fick garanterat betalt utan att behöva ta risk. Sedan började kunderna: produktionsbolagen, tv-kanalerna och onlineaktörerna förstå.”

Den kanske största krisen i bolagets historia utspelade sig under 2017 när bolaget anklagades för att stå bakom ”falska artister” på Spotify och andra streamingplattformar. Efter att ha fått många förfrågningar började Epidemic Sound lägga ut den egna musiken på streamingplattformar, bolaget gick alltså från att endast producera musik till produktionsbolag till att även erbjuda musiken till konsumenter.

Låtar från Epidemic Sounds artister hamnade i rekommenderade spellistor på Spotify och startade en debatt om prispressad musik på streamingplattformen.

”Musikbranschen kände inte till oss eftersom vi varit ett b2b-bolag. Därför påstods att vi var 'fake', att det var AI eller inte riktiga personer. Så vi satt i en absurd sits med flera hundra personer som i allra högsta grad är artister och kreatörer som under en extremt lång tid byggt upp ett genuint följe. Sedan när vi fick uppmärksamhet från den bredare publiken fick man epitetet 'fake' slängt på sig”, säger Oscar Höglund.

Men med det onda kom också något positivt.

”I efterhand kan man konstatera att det var det bästa som kunde hända oss. Vi gick från att i snitt ha runt hundra musiker som sökte sig till oss varje månad, som sedan blev hundra per vecka, som blev hundra varje dag. Vår business fullständigt exploderade.”

Epidemic Sounds medgrundare och vd Oscar Höglund intervjuas av Di Digitals reporter Fredrik Björkman.
Epidemic Sounds medgrundare och vd Oscar Höglund intervjuas av Di Digitals reporter Fredrik Björkman. Foto: Jack Mikrut.

Under 2017 ökade Epidemic Sounds intäkter till 113 miljoner kronor, från 58 Mkr året innan. Tillväxten kostar dock som bekant, resultatet för 2017 blev -17 Mkr, att jämföra med 2016 års resultat på -2 Mkr. Än är det dock inte aktuellt för att vända tillväxten till svarta siffror.

”Vi är ett innehållsbolag och inte beroende av tredje parter för innehåll. Dessutom är vi ett techbolag. Den enorma tillväxttakt vi har nu och den etableringen som sker i världen gör att vi inte är lönsamma. Vi vill fortsätta växa och hjälpa musikbranschen komma in i nästa epok. Vi fyller i år tio år och vi har precis börjat skrapa på ytan.”

Det låter som om du kommer vara med hos Epidemic Sound tio år till?

”Ja, jag har haft förmånen att vara med och bygga ett par bolag. Det är det absolut roligaste som finns, jag är ointresserad av att sälja bolag.”

Men det måste kommit ett par förfrågningar genom åren om uppköp?

”Ja det har förekommit förfrågningar men vi har alltid vänligt men bestämt sagt att vi har ett uppdrag: Vi ska ljudlägga världen och har inga tankar på varken partnerskap eller uppköp.”

Så när Apples vd Tim Cook ringer blir det vänligt men bestämt nej?

”Det stämmer.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies