Hoppa till innehållet

Epidemic Sound tar upp kampen med Soundtrack Your Brand

I veckan blev det klart att Soundtrack Your Brand tecknat avtal med Elite Hotels. Nu kontrar musikkonkurrenten Epidemic Sound genom att skriva avtal med braschorganisationen Visita.

David Stenmarck
David StenmarckFoto: Epidemic Sound

Sveriges caféer, restauranger och hotell är mitt uppe i en musikalisk omställning. Från ena hållet kommer företaget Soundtrack Your Brand, som säljer tjänster som bygger på Spotifys musikkatalog. Från andra hållet kommer bolaget Epidemic Sound som själva äger sin musik som ofta är olika typer av stämningsmusik. 

Svenska Epidemic Sound säljer främst till tv-bolag och onlineproducenter men har sedan ett och ett halvt år tillbaka en lösning för butiker och restauranger vilket gör dem till direkta konkurrenter med svenska Soundtrack Your Brand. 

Läs mer: Soundtrack Your Brand checkar in på hotell

“Ja, vi konkurrerar men med olika modeller. Den stora skillnaden är att vi tar bort mellanhänder som STIM och SAMI”, säger David Stenmarck, medgrundare och chef för lösningen In-Store Radio på Epidemic Sound. 

Epidemic Sound har i dagarna tecknat ett ramavtal med den svenska besöksnäringens branschorganisation Visita som nu marknadsför deras tjänst mot sina medlemmar.

“Vi har ett avtal med Soundtrack Your brand sen tidigare så nu har vi avtal med båda de bästa. I vissa fall vill man ha stämningsmusik snarare än listmusik och där kan man komma mycket billigare undan tack vare att Epidemic Sound skär bort mellanhänder”, säger Clemens Wantschura, CIO på Visita. 

Vi ser en oerhörd potential, det är därför vi satsar på produkten.

 

Epidemic Sound tog i fjol in 40 Mkr i finansiering från riskkapitalbolaget Creandum. Planen är att i år fördubbla bolagets omsättning till cirka 50 Mkr. In-Store Radio är ett av bolagets tydliga tillväxtområden.

“Vi ser en oerhörd potential, det är därför vi satsar på produkten. Vi har över 5000 restauranger, butiker och hotell anslutna globalt. Den största utmaningen nu är att nå ut till alla potentiella kunder och verkligen rulla ut internationellt”, säger David Stenmarck. 

Sverige har därmed två snabbväxande bolag inriktade på att sälja musiklicenser som båda siktar på världsmarknaden. Frågan är om det blir listmusiken eller stämningsmusiken som tar den största delen av kakan.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera