Annons

EQT efter skräll-affären: ”Epidemic Sound kan slå globalt”

EQT-partnern Johan Dettel (tv) och Epidemic Sounds medgrundare och vd Oscar Höglund.
EQT-partnern Johan Dettel (tv) och Epidemic Sounds medgrundare och vd Oscar Höglund. Foto: Amanda Lindgren/Jesper Frisk
Det snabbväxande musikbolaget Epidemic Sound rider på starka megatrender och är redo att bli ett globalt företag. Det säger riskkapitalbolaget EQT som nu går in som ny storägare.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

På tisdagen kunde Di Digital avslöja att riskkapitalbolaget EQT går in som ny storägare i det svenska musikbolaget Epidemic Sound. I en kombination av nyemitterade aktier och köp av aktier från grundarna tar EQT:s Mid Market Europe-fond en ägarandel på 40 procent.

Investmentbolaget Creandum, som kom in i bolaget redan 2014, ökar samtidigt som ägarandel till 20 procent samtidigt som grundarna – som alla är kvar i bolaget – minskar sitt samlade ägande till cirka 40 procent.

Det här är verkligen ett bolag som har möjlighet att slå globalt

"Vi har följt Epidemic Sound sedan lång tid tillbaka och är otroligt imponerade av vad det har åstadkommit genom att förena två av Sveriges stora exportindustrier, musik och tech, i en väldigt intressant affärsmodell med väldigt starka underliggande marknadstrender. Det här är verkligen ett bolag som har möjlighet att slå globalt", säger Johan Dettel, partner på EQT, till Di.

Epidemics affärsmodell är att köpa musik och sälja abonnemang till olika typer av innehållsproducenter som då får tillgång till hela musikkatalogen.

En stor och starkt växande kundgrupp är privatpersoner som lägger upp hemmasnickrade filmer på plattformar som Youtube och Facebook. Bara dessa två plattformar har varje månad 20 miljarder visningar av filmer ljudsatta med Epidemic Sounds musik, uppger bolagets vd och medgrundare Oscar Höglund.

”Tillväxten är exponentiell, vi lägger till tusentals nya kunder varje månad”, säger han.

”Den senaste prognosen är att 80 procent av all onlinetrafik kommer att vara video inom 1,5 år, och vi ska ljudlägga det. Så potentialen är enorm”, fortsätter han.

Intäkterna ökar också snabbt. I år handlar det om mer än en fördubbling till över 100 miljoner kronor.

Vi har ett kontor i New York som går som ett tåg, och vi har precis öppnat upp i Los Angeles

"Vi är inte lönsamma, och det är för att vi väljer att investera tungt i tillväxt", säger Oscar Höglund.

Hur mycket bedömer du att ni kan skruva upp era priser?

”När vi säljer vår musik till kreatörer online, framför allt på Youtube och Facebook, så är första månaden gratis, och sedan börjar man betala. Historiskt har man sagt att om man ligger på över 20 procents konvertering så är det väldigt bra. Vi ligger en bra bit ovanför 80 procent.”

Det kapital som EQT stoppar in – i nuläget en okänd summa – ska användas till att gasa ytterligare inom samtliga affärsområden. Inte minst handlar det om att växa i USA.

Läs mer: Musikbolaget om succéåret: ”Kan inte växa snabbare än så här”

”Vi har bara börjat skrapa på ytan där. Vi har ett kontor i New York som går som ett tåg, och vi har precis öppnat upp i Los Angeles, och där finns det hur mycket som helst att hämta”, säger Oscar Höglund.

Men förutom pengarna handlar det om EQT:s erfarenheter från att ta steget till att bli ett globalt företag, uppger han.

”Vi behöver ett team runt omkring oss som har varit med och tagit bolag från regionala storvinnare till att bli globala”, säger Oscar Höglund.

En av Epidemic Sounds grundare, Hjalmar Windbladh, är partner på EQT:s teknikgren EQT Ventures. Att investeringen i Epidemic Sound sköttes av moderbolaget EQT har dock inget med personkopplingen att göra, uppger riskkapitalbolaget.

Läs mer: Paradox-miljardären in i Epidemic Sound

EQT ser delvis Epidemic Sound som en fortsättning på ett befintligt tema med investeringar i kabel- och fiberbolag. 

”Med mobiltelefoner och distributionsplattformar som Youtube sker en demokratisering av hur innehåll skapas och sprids globalt och EQT ser nu ett strukturellt skifte i marknaden där den klassiska vertikalt integrerade modellen är på väg att försvinna. Denna megatrend har EQT följt från nära håll i andra bolag och Epidemic Sound är ett derivat på samma trend”, säger Victor Englesson, investeringsrådgivare på EQT.

Värderingarna i techsektorn är generellt ganska uppskruvade. Hur ser ni på att investera i techbolag mot den bakgrunden?

"EQT ska kunna göra investeringar oavsett var i konjunkturcykeln vi befinner oss. Vi ser varje investering som en unik situation där vi behöver vi bli komfortabla med bolaget och marknaden – att det finns en väletablerad situation med goda framtidsutsikter. För det är vi generellt sett beredda att betala vad marknaden sätter för pris på bolaget i varje enskilt fall, så även i det här fallet", säger Johan Dettel, partner på EQT.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies