Hoppa till innehållet

EQT ger sig in i scooterkriget – investerar i holländsk utmanare

Det svenska riskkapitalet vill slå mynt av den växande elscootertrenden. Nu investerar EQT Ventures i utmanaren Dott – som tar in 210 miljoner redan före lanseringen.

Dott med sina anställda och scootrar.
Dott med sina anställda och scootrar.Foto: Press.

Elscooterkriget i Europa fortsätter. Nu investerar det EQT Ventures i utmanaren Dott från Holland, rapporterar Business Insider.

Det svenska riskkapitalbolaget är ledande investerare i en kapitalrunda på 23 miljoner dollar, motsvarande 210 miljoner kronor, tillsammans med den sydafrikanska internetjätten Naspers.

Dott har ännu inte rullat ut sina fordon, utan ska lansera både elektriska scootrar och cyklar i början av 2019. Ett första pilotprojekt med 100 scootrar kommer att ske i Paris i januari.

Bolaget grundades i Amsterdam tidigare i år av fransmännen Maxim Romain och Henri Moissinac. De säger att det finns utrymme för många aktörer i Europa och vill bli det första bolag som etablerar sig i Storbritannien, där elscootrar fortfarande är helt förbjudna.

Dott vill, precis som svenskgrundade Voi, arbeta tillsammans med lokala myndigheter för att undvika konflikter i samband med sina etableringar. De kommer att sticka ut från andra aktörer genom att anställa egen personal som laddar och reparerar fordonen, heter det, i stället för att använda frilansare.

Den blivande konkurrenten Voi tog tidigare i höstas in knappt en halv miljard kronor i riskkapital för att expandera utanför Sverige. Samtidigt har den amerikanska jätten Lime etablerat sig i Stockholm och Malmö.

EQT Ventures är inte det enda stora svenska riskkapitalbolag som investerat i ett utländskt scooterbolag. Branschkollegan Northzone ledde nyligen en runda på cirka 260 Mkr i den tyska aktören Tier.

Läs mer: Cristina Stenbeck går in i elscooterbolaget – Voi tar in 452 miljoner 

Läs mer: Limes Sverigechef: ”Vi ska finnas i alla urbana miljöer” 

Läs mer: Svenska Northzone investerar i tyskt elscooterbolag 

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera