Hoppa till innehållet

EQT-grundare och Abba-Björn bakom jättesatsning på digitalt kulturhus i Stockholm

Stockholm ska få ett nytt digitalt kulturhus i en av Hötorgsskraporna. Bakom projektet Space, som ska öppna 2021, står näringslivsprofiler som Per Sundin, Lars Blomberg, Gustav Käll, Björn Ulvaeus samt Conni Jonsson tillsammans med AMF Fastigheter.

En digital rendering av Space, som ska öppna 2021 i de tre nedersta våningarna i 5:e Hötorgsskrapan.
En digital rendering av Space, som ska öppna 2021 i de tre nedersta våningarna i 5:e Hötorgsskrapan.
Foto: Viktor Fremling

Space ska ta över de tre nedersta våningarna i 5:e Hötorgsskrapan, som ligger närmast Sergels torg. På nära 7500 kvadratmeter ska en musikscen och gamingarena samsas med produktionsstudior. Sammantaget handlar det om en mötesplats för den digitala generationen, enbart gamingdelen ska ha över 500 speldatorer.

Målet är att slå upp portarna under 2021.

”Vi ska bygga en arena som ska rymma 650 till 800 personer där det kan hållas konserter, företagspresentationer, konferenser och e-sportturneringar”, säger Per Sundin som tidigare i höstas lämnade Universal Music för att bli vd för Pop House Sweden, som bland annat äger Abba The Museum och konsertarenan Cirkus.

Space ägs av grundarna Per Sundin, reklamveteranen Lars Blomberg samt e-sportentreprenörern Gustav Käll, som tar vd-rollen i Space. Huvudägare är Pop House Sweden där Björn Ulvaeus och riskkapitalbolaget EQT:s grundare Conni Jonsson är majoritetsägare.

Grundartrion har filat på ett digitalt mecka av det här slaget länge. För några år sedan försökte de köpa Inferno Online vid Odenplan, men förlorade budgivningen.

”Vi har jobbat med det här i två och ett halvt år. AMF Fastigheter ställer i ordning lokalen och vi investerar allt som behövs för att det ska bli så häftigt och interaktivt som möjligt. Jag kan inte nämna några summor, men det är väldigt mycket pengar”, säger Per Sundin.

I dagsläget vill grundarna inte gå in på detaljer i affärsplanen eller säga något om förväntad omsättning. De räknar dock med flera intäktsströmmar.

”Vi är fortfarande i ett tidigt skede. De primära intäkterna kommer att vara gaming-stationer, företagsevent, konserter, uthyrning av studior, co-working, gym, utställningar, restaurang och bar.” 

Enligt Per Sundin handlar det inte om att maximera vinsten utan ”göra någonting vi kan vara stolta över”. På längre sikt planerar de att skala upp och ta Space till fler platser i Sverige och ut i Europa.

”Jag är övertygad om att vi kommer att få se mer av sådant här, vi är bara i början av en helt ny kulturell era”, säger Per Sundin, som presenterade skisserna för projektet vid en presskonferens i Stockholm på onsdagen. 

Enligt AMF Fastigheters vd Mats Hederos handlar ombyggnaden av lokalerna framför allt om specialanpassningar. En investering på över 10 miljoner kronor. 

”Jag kan inte ge någon siffra i dag, vi satsar tillräckligt mycket för att det ska bli bra. En vanlig hyresgästanpassning i en eftersatt lokal ligger sällan på under 10.000 kronor per kvadratmeter oavsett vad man gör”, säger han.

Bottenvåningarna i Hötorgsskrapan intill ”Plattan” andas modern kulturhistoria. Längst ned låg tidigare rockklubben Underground där U2 gjorde en av bandets första spelningar i Sverige i början av 1980-talet. Även Håkan Hellström höll i början av karriären konsert här liksom legendariska punkgruppen Ebba Grön.

I början av 1990-talet hade norra Europas största skivbutik Mega Store ett par av våningarna. I avdelningen för maxisinglar jobbade då en ung man vid namn Martin Sandberg. Han upptäcktes av Dag Volle, mer känd som Denniz Pop, och lockades över till Cheironstudion och har därefter skrivit musikhistoria som Max Martin.

”Lokalernas musikhistoria var embryot till att vi började spinna på att hitta en samarbetspartner med förmåga och förutsättningar som gör att vi kan få den avkastning som Sergels torg och vi behöver”, säger Mats Hederos, vd för AMF Fastigheter.

Han pekar samtidigt på vikten av att engagera Stockholms stad i projektet.

”Samarbetet med staden är avgörande. Vi vill göra Stockholm mer attraktivt och Sergels torg är en plats det går att göra väldigt mycket mer av.”

AMF Fastigheter har tidigare bland annat gjort omvandlingen av Mood-gallerian till en plats för restauranger samt framför allt den stora omdaningen av Galleriankvarteren, Urban Escape på fastighetssvenska, samt förvandlat Brunkebergstorg till en mer levande plats med hotell och krogar.

”Jämte Urban Escape är Space ett litet, men viktigt projekt för oss, för att bidra till att stärka Stockholm som kultur- och musikstad.”

Finns det något som kan stjälpa projektet?

”Inte som jag ser det. Det finns inga tekniska hinder och projektet som sådant hoppas vi tas emot positivt i och med att vi försöker utveckla ett område som i dag upplevs som otryggt.”

Finansborgarrådet Anna König Jerlmyr är med på resan även om Stockholms stad formellt inte går in med några pengar i projektet.

”Att Sergels torg görs om från en öppen drogscen till en plats för kreativa innovationer, musik och spel är ett enormt tillskott för Stockholm. Framöver kommer vi säkert att ingå i olika samarbeten”, säger hon.

Att Space skulle kunna inkräkta på i sammanhanget mer anrika Kulturhuset ses inte som något problem.

”Jag tror det finns stora synergieffekter och de kan dra nytta av varandra. Jag ser framför mig att det kan bli fler samarbeten mellan Kulturhuset och Stockholms tech-sektor och kreativa näringar. Det här är helt rätt sätt att förvandla Sergels torg som plats”, säger Anna König Jerlmyr.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera