Hoppa till innehållet

EQT Ventures investerar i AI-bolaget Aifloo

På tisdagen stod det klart att Aifloo, som med hjälp av artificiell intelligens vill tackla världens demografiska utmaningar, tar in omkring 50 miljoner kronor i en ny finansieringsrunda där riskkapitalbolaget EQT Ventures står för lejonparten. "Jag tror Stockholm har stora möjligheter att bli ett centrum för AI i världen", säger Michael Collaros, vd och medgrundare av Aifloo. 

Från vänster: Aifloos medgrundare Anders Widgren och Felix Etzler, styrelseordförande Ove Joanson och Michael Collaros, vd och medgrundare.
Från vänster: Aifloos medgrundare Anders Widgren och Felix Etzler, styrelseordförande Ove Joanson och Michael Collaros, vd och medgrundare.Foto: Evelina Carborn

E-hälsobolaget Aifloo grundades 2015 av Michael Collaros, Felix Etzler och Anders Widgren och har som ambition att göra livet säkrare för äldre. För att lyckas med detta har man tagit fram ett uppkopplat armband och system som förstår rörelser och beteendemönster och larmar vid avvikelser som till exempel fall, frånvaro från sängen eller ändrade matvanor. 

"Det vi har gjort är att digitalisera mänskliga beteenden och så använder vi deep learning för att titta på avvikelser i de här mönstren", säger Michael Collaros, vd och medgrundare av Aifloo. 

Läs mer: Länsförsäkringar investerar i trygghetsapp för äldre 

Systemet börjar nu rullas ut till kunder med start på ett av omsorgsbolaget Aleris boenden i Uppsala. 

Enligt Aifloo är intresset för systemet stort och bolaget har fått förfrågningar från bland annat Kina, USA och Tyskland. 

Aifloo har höga ambitioner och vill bli världsledande. Då krävs det pengar och för att skala upp verksamheten har bolaget nu tagit in omkring 50 miljoner från framför allt EQT Ventures.

"Det fanns ett stort intresse men i princip blev det så att vi valde EQT Venture. Vi kände att de hade musklerna, är entreprenörsdrivna och hade samma ambition", säger Michael Collaros.

Vad ska pengarna användas till?

"Framförallt letar vi efter specialister på artificiell intelligens från hela världen. Jag tror Stockholm har stora möjligheter att bli ett centrum för AI i världen", säger Michael Collaros. 

Läs mer: Därför är hälsa det hetaste området inom tech

Enligt Ove Joanson, styrelseordförande för Aifloo, hoppas man kunna bli lönsamma i Sverige inom ett par år, men poängterar att de stora förhoppningarna ligger i att etablera Aifloos system i andra jämförbara länder. 

”Jag tror också att investerare hellre ser tillväxt och det kostar pengar, även om jag tror vi kommer se intäkterna öka ganska snabbt", säger Michael Collaros. 

Enligt vad Di Digital erfar värderas Aifloo till omkring 300 Mkr efter finansieringsrundan. 


Mer om Aifloo i Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/kandisarpatechfest-zennstromsflygandeeltaxiochblivandemiljardarer

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera