Hoppa till innehållet

Eric Saades startup vill få dig att satsa pengar i datorspel

I skuggan av de stora e-sporttävlingarna har ett litet svenskt doldisbolag skapat en marknad där spelfantaster kan tävla om pengar. I Gumblers ägarkrets finns Ruzzle-skaparna Mag Interactive och popstjärnan Eric Saade.

Gumbler e-sporttävlingar i mobilspelet Mad Skills Motocross 2.
Gumbler e-sporttävlingar i mobilspelet Mad Skills Motocross 2.Foto: Jessica Gow/TT

”Vi växer med 100 procent per månad”, säger Patrik Nybladh, vd och grundare av Gumbler.

Bolaget startades för drygt tre år sedan och har utvecklat en e-sportplattform som låter spelare tävla om pengar.

Hittills har Gumbler samarbetat med utvecklarna av det svenska motorcykelspelet Mad Skills Motocross 2 och omsätter enligt Patrik Nybladh i dag ”miljonbelopp på månadsbasis”.

”Toppspelarna vinner i dag över 25 000 kronor i veckan på att spela mobilspel och tävlingarna är globala. Vinstrekordet för en spelare på sju dagar är över 40 000 kronor”, säger Patrik Nybladh.

Spelarna erbjuds att tävla i allt ifrån snabba minitävlingar med fyra spelare till dags- och veckotävlingar med upp till 20 000 deltagare. 

Alla deltagare spelar med samma förutsättningar och man tävlar mot spelare på motsvarande skicklighetsnivå utifrån ett rankningssystem.

”Ju högre rankning en spelare har, desto större priser kan han eller hon vinna. Spelarna måste vara 18 år för att delta. Vinstutbetalningarna skickas direkt till spelarens Visa eller Mastercard”, säger Patrik Nybladh.

Han leder bolaget tillsammans med brodern Fredrik Benedict Nybladh och Simon Sundén, som tidigare varit e-sportansvarig på MTGx. 

Gumbler har hittills tagit in 20 Mkr, varav cirka 10 Mkr med hjälp av Stockholm Corporate Finance för ett år sedan. Störst post, en dryg tredjedel av aktierna, sitter bröderna Nybladh på följt av Transferator. 

”Vi investerade i Gumbler för att vi såg att affärsmodellen var global, viral och extremt skalbar på intäktssidan utan att kostnadsmassan tillnärmelsevis ökar i samma takt”, säger Fredrik Vojbacke vd för Transferator.

I ägarkretsen finns även Daniel Hasselberg och Johan Persson, grundare av Mag Interactive, som ligger bakom spelsuccéer som Ruzzle, samt artisten Eric Saade. Den senare är nära vän med Fredrik Benedict Nybladh.


En av investerarna i Gumbler är popstjärnan Eric Saade. Foto: Jessica Gow/TT

 Gumblers affärsidé är att e-sportplattformen kan fogas till vilket spel som helst. Man lägger enkelt uttryckt till en knapp ”spela om pengar” till befintligt spel.

Spelen måste vara skicklighetsbaserade för att särskilja sig från turspel som casinospel och pokerspel.

För att undvika att klassas som ett vadslagningsbolag har Gumbler använt en annorlunda bevisföring.

”Vi ansökte om tillstånd på Malta och fick besked att ingen licens finns att få eftersom vår lösning rör skicklighetsbaserade spel om pengar. Vi är alltså inte ett vadslagningsbolag.”

Apple har godkänt deras plattform vilket gör det möjligt att applicera den på mobilspel globalt, enligt Patrik Nybladh.

E-sportspel om pengar är inte nytt. Det finns en handfull bolag som har liknande affärsidé, exempelvis KTH-bolaget Challengermode, som har en rad namnkunniga investerare i ryggen. Göteborgsbaserade Battleriff är en annan konkurrent som startades 2014. I USA finns Vulcun och Alphadraft som är inne på samma spår.

Läs även: Battleriff, som poker fast för e-sport, tar in över 8 miljoner

Men Gumbler ser ut att ha kommit längst och har alltså redan kunnat bekräfta sin affärsmodell.

”Snittförtjänsten per betalande spelare och vecka ligger i dag på strax över 80 kronor per spelare och vecka. Den senaste månaden har över 40 000 spelare deltagit i e-sporttävlingarna i Mad Skills Motocross 2”, säger Patrik Nybladh som tidigare var med och grundade lägenhetsbyte.se som han sålde sin del i för några år sedan.

Gumbler sponsrar även vissa tävlingar med prissummor som varierar från 45 kronor till 5 000 kronor per tävling. Vinnarna i varje tävling delar på pengarna.

Vi kommer att expandera till de största pc-spelen i världen

 

Spelarna får prova på att delta i utvalda tävlingar utan kostnad. Den som önskar förbättra sitt resultat betalar en liten insats per omspel, exempelvis 2 kronor. Intäkterna från dessa omspel delar Gumbler med spelutvecklaren.

”Fördelningen beror på vilka avtal vi träffar med utvecklaren”, säger Patrik Nybladh.

Nästa steg för Gumbler är att lansera plattformen för pc-spel. Ett arbete som pågår som bäst på kontoret vid Norra Bantorget i Stockholm.

”Det finns ingen begränsning på hur många spel vi kan lägga till. Vi kommer att expandera till de största pc-spelen i världen, bland annat Counter-Strike Globl offensive, Dota 2 och League of Legends”, säger Patrik Nybladh.

Att växla upp bolaget som i dag har tolv anställda kräver dock nytt kapital.

”Vi har en del diskussioner i gång med investerare. Det rör sig om betydligt mer än de 20 miljoner kronor vi hittills tagit in”, säger Patrik Nybladh.


Fakta: Gumbler

Grundare: Patrik Nybladh, Fredrik Benedict Nybladh, Tobias Tönsfeldt och Johan Persson.

Anställda: 12 personer.

Ägare: Bröderna Patrik Nybladh och Fredrik Benedict Nybladh 35,6 procent, Transferator 19,5 procent och  grundarna av Mag Interactive 9,7 procent. Övriga större ägare är Saade Tunes (Eric Saade) 7,4 procent samt Peter Eriksén 7,4 procent. Övriga ägare 20,4 procent.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera