Hoppa till innehållet

Ericsson i samarbete med Toyota om självkörande bilar

Ericsson går med i ett samarbete med bland annat Toyota och Intel kring morgondagens bilar.

Biltillverkaren Toyota Motor har utökat sitt sexåriga samarbete med halvledarjätten Intel, gällande området uppkopplade bilar.

Nya deltagare i samarbetet är Ericsson och Nippon Telegraph, som ska utveckla relaterade tjänster. Nya i gruppen är också Denso och NTT Docomo, skriver Bloomberg News, som tillägger att de sex inblandade bolagen ska bjuda in fler intressenter till gruppen under de kommande månaderna.

Toyota har identifierat självkörande bilar, liksom miljövänlighet, som "avgörande områden" för investeringar. Toyota avser att öka investeringarna inom dessa områden med så mycket som 25 procent.

Intel har självt gett sig in i marknaden för självkörande fordon genom sitt köp av israeliska Mobileye, som tillverkar chip till kameror och andra hjälpmedel för bilförare.

Ericsson är inte ensamma bland de svenska börsbolagen att satsa på teknik för förarlösa bilar.

Tillsammans med Autoliv har Volvo Cars satsat drygt en miljard kronor på samriskprojektet Zenuity som utvecklar mjukvara som används för autonoma bilar.

Läs även: Här är de svenska bolagen som tjänar på en förarlös framtid

Direkt / Di Digital

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera