Det har gått snabbt för det digitala vårdbolaget Doctrin som grundades i april 2016.
I december 2017 kammade företaget hem segern i Di Digital Startup Tour i konkurrens med totalt 42 andra tävlande, genom att vinna den stora finalen i Stockholm.
En knapp månad senare tog man in omkring 100 miljoner kronor i en finansieringsrunda och totalt under året mottog bolaget drygt 120 Mkr från bland annat Capio, Inbox Capital och Norrsken Foundation.
Från idé till 120 miljoner i riskkapital på mindre än två år, alltså.
Läs även: Doctrin vinnare av Di Startup Tour 2017
Doctrins affärsidé, som övertygade såväl juryn och publiken på Startup Tour som riskkapitalbolagen, är att vara en systemleverantör för e-hälsoverktyg som kan användas av exempelvis nätläkartjänsterna Min Doktor och Kry.
Men huvudmålgruppen består av fysiska vårdgivare såsom landstingen. Ett exempel på en Doctrin-produkt är ett interaktivt, medicinskt frågeformulär som ger ett underlag till läkaren inför patientbesök.
”Vi frigör tid och resurser till vårdens personal när de använder våra verktyg. Det är extremt stressiga förhållanden inom primärvården”, säger Carlos Lorente, Doctrins medgrundare, vice vd och finanschef.
Under 2018 års upplaga av Health Tech Pitch Day var Doctrin på plats igen. Den här gången för att berätta om hur man gör för att som ett ungt startupbolag få in riskkapital.
”Man måste vara ihärdig och stå ut med många nej. Kontakta tidigt, var ihärdig och bli inte alltför ledsen för ett nej. Alla investeringar passar inte för alla. Stjärnorna ska stå rätt”, sa Carlos Lorente från scenen.
Han lyfte även fram betydelsen av att vinna pitchtävlingar:
”När man vinner skapar det en feelgood-känsla som ger en boost till de anställda. Det ökar också det externa intresset för oss. När vi syns i medierna trillar det in fler spontana ansökningar från jobbsökande och fler investerare hör av sig.”
Affärsmässigt låg prioriteringen under 2017 på produktutveckling, vilket enligt Carlos Lorente avspeglar sig i de finansiella siffrorna för året. Omsättningen skrevs till 4,8 miljoner kronor och resultatet blev minus 16,4 miljoner kronor.
”Vi kan garantera att vi kommer att mångdubbla omsättningen i år. Därför att marknaden verkligen har mognat och för att vi har fått många fler kunder”, säger Carlos Lorente.
Det digitala vårdbolaget bildades våren 2016. Sedan dess har det hänt mycket inom digital vård, konstaterar medgrundaren av Doctrin.
”Det finns en efterfrågan på patientsidan och politiker har satt press på vården att använda sig av digitala verktyg för att frigöra resurser”, säger Carlos Lorente.
Läs även: De gör upp om miljonvinsten i finalen av Di Startup Tour 2018
Vid utgången av 2017 hade bolaget över 100 miljoner kronor i kassan och alltså en relativt modest ”burn rate” trots att antalet anställda vuxit snabbt. I början av fjolåret var teamet fyra personer. I mitten av 2018 arbetade omkring 50 personer under Doctrinflaggan.
Carlos Lorente vill såklart att Doctrin ska fortsätta att växa. Men det ska ske metodiskt och noggrant.
”Vi fick ett tips från Niklas Adalberth, som grundade Norrsken och är en av våra investerare, nämligen att riskkapital inte är något man ska räkna med. Man ska ha en tydlig bild av hur man ska använda pengarna och hålla på disciplinen därför att saker och ting alltid tar längre tid och blir dyrare än man tänkt sig”, säger han och fortsätter:
”Vi följer vår affärsplan. Jag som finanschef får ibland vara den tråkiga killen som säger nej, för vi har ju lovat att uppnå specifika mål till vår styrelse och våra investerare.”
Doctrin vann pitchtävlingen Di Startup Tour i fjol. Finalen av årets upplaga äger rum den 28 november på Hamburger Börs i Stockholm. Förutom sju pitchande startupbolag gästas scenen av Axis-grundaren Martin Gren och influencern Sofi Fahrman. Läs mer om eventet och hämta din biljett här.