Hoppa till innehållet

Ett år efter Startup Tour-segern: ”Vi mångdubblar omsättningen”

Förra året vann Doctrin Di Startup Tour. Strax därefter säkrade bolaget 100 Mkr i riskkapital. Men det digitala vårdbolaget vill inte få växtvärk. ”Som finanschef får jag ibland vara den tråkiga killen som säger nej”, säger medgrundaren Carlos Lorente.

Magnus Liungman är vd och medgrundare för Doctrin, som vann fjolårets Di Startup Tour.
Magnus Liungman är vd och medgrundare för Doctrin, som vann fjolårets Di Startup Tour.Foto: Jesper Frisk

Det har gått snabbt för det digitala vårdbolaget Doctrin som grundades i april 2016.

I december 2017 kammade företaget hem segern i Di Digital Startup Tour i konkurrens med totalt 42 andra tävlande, genom att vinna den stora finalen i Stockholm.

En knapp månad senare tog man in omkring 100 miljoner kronor i en finansieringsrunda och totalt under året mottog bolaget drygt 120 Mkr från bland annat Capio, Inbox Capital och Norrsken Foundation.

Från idé till 120 miljoner i riskkapital på mindre än två år, alltså.

Läs även: Doctrin vinnare av Di Startup Tour 2017 

Doctrins affärsidé, som övertygade såväl juryn och publiken på Startup Tour som riskkapitalbolagen, är att vara en systemleverantör för e-hälsoverktyg som kan användas av exempelvis nätläkartjänsterna Min Doktor och Kry.

Men huvudmålgruppen består av fysiska vårdgivare såsom landstingen. Ett exempel på en Doctrin-produkt är ett interaktivt, medicinskt frågeformulär som ger ett underlag till läkaren inför patientbesök.

”Vi frigör tid och resurser till vårdens personal när de använder våra verktyg. Det är extremt stressiga förhållanden inom primärvården”, säger Carlos Lorente, Doctrins medgrundare, vice vd och finanschef.

Under 2018 års upplaga av Health Tech Pitch Day var Doctrin på plats igen. Den här gången för att berätta om hur man gör för att som ett ungt startupbolag få in riskkapital.

”Man måste vara ihärdig och stå ut med många nej. Kontakta tidigt, var ihärdig och bli inte alltför ledsen för ett nej. Alla investeringar passar inte för alla. Stjärnorna ska stå rätt”, sa Carlos Lorente från scenen.

Han lyfte även fram betydelsen av att vinna pitchtävlingar:

”När man vinner skapar det en feelgood-känsla som ger en boost till de anställda. Det ökar också det externa intresset för oss. När vi syns i medierna trillar det in fler spontana ansökningar från jobbsökande och fler investerare hör av sig.”

Carlos Lorente är medgrundare och finanschef på Doctrin.
Carlos Lorente är medgrundare och finanschef på Doctrin.Foto: Emma-Sofia Olsson

Affärsmässigt låg prioriteringen under 2017 på produktutveckling, vilket enligt Carlos Lorente avspeglar sig i de finansiella siffrorna för året. Omsättningen skrevs till 4,8 miljoner kronor och resultatet blev minus 16,4 miljoner kronor.

”Vi kan garantera att vi kommer att mångdubbla omsättningen i år. Därför att marknaden verkligen har mognat och för att vi har fått många fler kunder”, säger Carlos Lorente.

Det digitala vårdbolaget bildades våren 2016. Sedan dess har det hänt mycket inom digital vård, konstaterar medgrundaren av Doctrin.

”Det finns en efterfrågan på patientsidan och politiker har satt press på vården att använda sig av digitala verktyg för att frigöra resurser”, säger Carlos Lorente.

Läs även: De gör upp om miljonvinsten i finalen av Di Startup Tour 2018 

Vid utgången av 2017 hade bolaget över 100 miljoner kronor i kassan och alltså en relativt modest ”burn rate” trots att antalet anställda vuxit snabbt. I början av fjolåret var teamet fyra personer. I mitten av 2018 arbetade omkring 50 personer under Doctrinflaggan.

Carlos Lorente vill såklart att Doctrin ska fortsätta att växa. Men det ska ske metodiskt och noggrant.

”Vi fick ett tips från Niklas Adalberth, som grundade Norrsken och är en av våra investerare, nämligen att riskkapital inte är något man ska räkna med. Man ska ha en tydlig bild av hur man ska använda pengarna och hålla på disciplinen därför att saker och ting alltid tar längre tid och blir dyrare än man tänkt sig”, säger han och fortsätter:

”Vi följer vår affärsplan. Jag som finanschef får ibland vara den tråkiga killen som säger nej, för vi har ju lovat att uppnå specifika mål till vår styrelse och våra investerare.”

Doctrin vann pitchtävlingen Di Startup Tour i fjol. Finalen av årets upplaga äger rum den 28 november på Hamburger Börs i Stockholm. Förutom sju pitchande startupbolag gästas scenen av Axis-grundaren Martin Gren och influencern Sofi Fahrman. Läs mer om eventet och hämta din biljett här. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera