Annons

Ett år med GDPR – bara hälften av bolagen redo

Tusentals GDPR-anmälningar har kommit in till Datainspektionen. Nu visar en ny rapport att brister finns i bolagens hanterande och att endast hälften av bolagen jobbar med hanteringen av GDPR. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den 25 maj 2018 infördes EU:s nya dataskyddsbestämmelser, GDPR. Innan och sedan dess har svenska och europeiska bolag jobbat på högvarv för att möta de tuffa kraven på säkerhet och hanterande av personuppgifter.

Hittills har GDPR kostat svenska bolag 26,6 miljarder kronor, enligt Tillväxtverket. Trots det finns en hel del arbete kvar enligt Datainspektionen, som är tillsynsmyndighet för GDPR.

Läs mer: 26,6 miljarder kronor – här är dundernotan för GDPR 

Datainspektionen har synat bolagens arbete med GDPR och i sin första nationella integritetsrapport ser man en hel del brister. 

Hittills har 3000 GDPR-klagomål inkommit till myndigheten sedan de nya reglerna infördes. Vanligast är klagomål kring kamerabevakning och direktmarknadsföring.

3500 incidenter, där personuppgifter spridits felaktigt, har inkommit. I 60 procent av fallen är det på grund av den mänskliga faktorn, exempelvis att mejl med personuppgifter skickas till fel mottagare, som står bakom anmälan.

Läs mer: GDPR-missen: Uppgifter om uppsagda skickades fel 

Bland annat bedömer endast hälften av dataskyddsombuden, den på bolaget som ansvarar för GDPR-frågor, att den verksamhet de arbetar i har ett löpande och systematiskt arbete med dataskydd.

Samtidigt visar rapporten att tre av fyra privata och offentliga verksamheter tycker att implementeringen av GDPR har gått bra.

Om ett bolag skulle visa brister i hur det arbetar med eller hanterar dataskydd kan det leda till mycket höga böter. 

Läs mer: Anmälningarna haglar in – Klarna värre än alla storbanker tillsammans 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies