Hoppa till innehållet

Ett år med GDPR – bara hälften av bolagen redo

Tusentals GDPR-anmälningar har kommit in till Datainspektionen. Nu visar en ny rapport att brister finns i bolagens hanterande och att endast hälften av bolagen jobbar med hanteringen av GDPR. 

Den 25 maj 2018 infördes EU:s nya dataskyddsbestämmelser, GDPR. Innan och sedan dess har svenska och europeiska bolag jobbat på högvarv för att möta de tuffa kraven på säkerhet och hanterande av personuppgifter.

Hittills har GDPR kostat svenska bolag 26,6 miljarder kronor, enligt Tillväxtverket. Trots det finns en hel del arbete kvar enligt Datainspektionen, som är tillsynsmyndighet för GDPR.

Läs mer: 26,6 miljarder kronor – här är dundernotan för GDPR 

Datainspektionen har synat bolagens arbete med GDPR och i sin första nationella integritetsrapport ser man en hel del brister. 

Hittills har 3000 GDPR-klagomål inkommit till myndigheten sedan de nya reglerna infördes. Vanligast är klagomål kring kamerabevakning och direktmarknadsföring.

3500 incidenter, där personuppgifter spridits felaktigt, har inkommit. I 60 procent av fallen är det på grund av den mänskliga faktorn, exempelvis att mejl med personuppgifter skickas till fel mottagare, som står bakom anmälan.

Läs mer: GDPR-missen: Uppgifter om uppsagda skickades fel 

Bland annat bedömer endast hälften av dataskyddsombuden, den på bolaget som ansvarar för GDPR-frågor, att den verksamhet de arbetar i har ett löpande och systematiskt arbete med dataskydd.

Samtidigt visar rapporten att tre av fyra privata och offentliga verksamheter tycker att implementeringen av GDPR har gått bra.

Om ett bolag skulle visa brister i hur det arbetar med eller hanterar dataskydd kan det leda till mycket höga böter. 

Läs mer: Anmälningarna haglar in – Klarna värre än alla storbanker tillsammans 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera