Annons

Ett år senare – därför ligger Spotifys aktie på minus

Di Digitals Jonas Leijonhufvud.
Di Digitals Jonas Leijonhufvud.
Ett år efter Spotifys notering på Wall Street är aktien en besvikelse. Daniel Ek har ännu inte övertygat marknaden att han kan generera stora vinster i framtiden, skriver Di Digitals Jonas Leijonhufvud. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

En satsning på ”Spotify for artists”, en problematisk lansering i Indien, poddköp för 4 miljarder kronor och en öppen strid med Apple. Så kan man beskriva Spotifys första år på New York-börsen. 

Bolaget har visat att man vågar satsa. Och man drar sig inte för öppna strider med allt från Warner Music till Apple. Men aktien har ändå gått som kräftan. Analytikerna undrar fortfarande när och hur de stora vinsterna ska komma.

Hela det första halvåret framstår i efterhand som någon slags utdragen smekmånad. Mellan noteringen den 3 april och slutet av augusti steg bolagets aktie med 30 procent, från 148 dollar till 192 dollar. Trots att skivbolag som Sony Music och Warner Music dumpade stora delar av sina innehav fortsatte kursen att stiga. Bolaget värderades en tid kring 300 miljarder kronor – högre än både H&M och Ericsson. 

Aktien tog ofta små glädjeskutt när vd Daniel Ek eller finanschefen Barry McCarthy sa eller gjorde något offensivt kring sin satsning ”Spotify for artists”. Plattformen låter artister och producenter publicera sin musik direkt på Spotify och marknadsföra den med hjälp av bolagets användardata. Detta är Spotifys mest disruptiva idé. Men den retar gallfeber på de musikjättar som Daniel Ek fortfarande är beroende av.

Daniel Ek måste visa en plan för att skapa god lönsamhet inom en inte alltför avlägsen framtid.

Av detta skäl tycks Spotifys vd behöva gå framåt långsamt med ”Spotify for artists”. Det sägs att slitningar kring satsningen legat till grund för bolagets försenade lansering i miljardnationen Indien. När den väl skedde, i februari i år, var det efter ett bråk med Warner Music, vars musikkatalog saknas på Spotify i Indien.

Läs mer: Spotify lanserar i Indien – trots bråket med Warner 

Spotify föll tillbaka under vintern, i linje med det allmänna börsklimatet. Mörkast var det i mitten av december då aktien var nere på 107 dollar. Men till skillnad från många andra techbolag har Spotify inte lyckats återhämta sig ordentligt sedan dess.

Ett år efter noteringen handlas Spotifys aktie till 140 dollar. Det motsvarar en nedgång på 5 procent jämfört med kursen första handelsdagen. Under samma period har breda börsindex i Sverige och USA stigit med drygt 10 procent.

Spotifys börsvärde motsvarar nu 235 miljarder kronor. Det kan jämföras med H&M:s nuvarande börsvärde på cirka 260 miljarder kronor och telekomjätten Ericssons dito på hela 300 miljarder kronor.

Den svenska musikappen är visserligen störst i världen på streamad musik med 207 miljoner användare, varav 96 miljoner är betalande, i 79 länder. Man har lyckats med det mesta – men inte med att gå med vinst på helårsbasis.

Daniel Ek redovisade visserligen en rörelsevinst på cirka en miljard kronor för fjärde kvartalet 2018. Men inte ens detta räckte för att blidka marknaden. Aktien föll på rapporten.

Läs mer: Historisk vinst för Spotify – spår miljardförlust 2019

En orsak var att många analytiker tycker kostnaden för att värva nya kunder är för hög. Det är dessa tunna marginaler i rörelsen som fick Credit Suisse att utfärda en säljrekommendation på Spotify härom veckan. 

Det är på tiden att Spotify vågar utmana sin ärkerival i det öppna.

I samband med kvartalsrapporten tvingades Spotify även spå en förlust för helåret på 3,8 miljarder kronor. Bruttomarginalen för helåret spåddes hamna mellan 22 och 25 procent.

Den förväntade försluten motsvarar ungefär vad Spotify investerat i köpen av poddproducenterna Parcast och Gimlet Media, samt Anchor, en teknisk plattform för poddskapare, under årets första månader. Målet är att på sikt bli ett slags Netflix för poddar. Satsningen är logisk. Poddmarknaden är fortfarande fragmenterad. Men marknaden gör rätt i att vara skeptisk. Än så länge tyder inget på att poddar är någon större kassako.

Läs mer: Spotify köper ännu ett poddbolag  

Spotifys senaste giv skedde i mitten av mars då man gick man ut och anmälde Apple till EU-kommissionen. I ett blogginlägg skrev Daniel Ek att Apple ”agerar både som spelare och domare” när man marknadsför Apple Music i den egna butiken App Store. Spotify riktade även fem ”smockor” mot Apple.

Det är på tiden att Spotify vågar utmana sin ärkerival i det öppna. Mycket talar för att Apple inte konkurrerar på lika villkor. Men Spotify måste göra betydligt mer än att klaga på Apple om man ska få sin redan skyhöga värdering att stiga. 

Daniel Ek har kommit långt sedan han och Martin Lorentzon 2006 satt i en lägenhet i Rågsved och lade grunden för en ny musiktjänst. I dag konkurrerar han med jättar som Apple, Google, Amazon och Tencent (som även är storägare i Spotify). Investeringsbehovet kommer vara högt i många år framöver. Om Daniel Ek ska lyckas måste han visa upp en plan för att skapa god lönsamhet inom en inte alltför avlägsen framtid.

Hela listan: Daniel Eks fem smockor mot Apple 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies