Hoppa till innehållet

EU enat mot privata kryptovalutor – ska ej tillåtas

Privata digitala valutor som Facebooks kontroversiella Libra-projekt kommer inte tillåtas i EU förrän samtliga risker har adresserats fullständigt, enades unionens finansministrar om på torsdagen.

Bitcoin och Libra.
Bitcoin och Libra.

Facebook aviserade kryptoprojektet i juni och avsåg då att lansera i första kvartalet 2020. Så kommer det nog inte bli, givet all den negativa uppståndelse som projektet har vållat över hela världen, men företrädesvis i USA och EU.

I ett gemensamt uttalande skriver finansministrarna att EU-specifika regler kan komma att införas som del av ett globalt ramverk mot kryptotillgångar och digitala valutor såsom Libra.

Finansministrarna varnade för att stabila kryptovalutor kan medföra en lång rad risker.

Libra avses bli en stabil kryptovaluta, till skillnad från bitcoin, som är mycket volatil.

”Det är viktigt att man har noga koll på riskerna det kan betyda för det finansiella systemet”, sade finansminister Magdalena Andersson (S) till journalister på torsdagen.

Frankrike har varit tydligt negativa till Libra. Digitala jättars inflytande på statens område – det monetära – ska inte öka, sade finansministern Bruno Le Maire.

Finansministrarnas uttalande slår fast att inget globalt stabilt kryptovaluta-arrangemang bör starta i EU förrän ett regelverk finns på plats som hanterar tillsyn och risker.

Uttalandet räknar upp risker för områden som konsumentskydd, integritet, beskattning, cybersäkerhet, penningtvätt, terroristfinansiering, marknadsintegritet, styrning och rättssäkerhet. Globala kryptovalutor medför ytterligare risker för den monetära suveräniteten, finansiell stabilitet, rättvis konkurrens samt säkerhet och effektivitet i betalningssystemen, löd uttalandet.

Facebook har hittills inte förklarat tillräckligt bra hur Libra skulle fungera. Därför är det svårt för EU att ännu diskutera lagstiftning, sade finansministrarna.

Men finansministrarna är beredda att gå ända till förbud.

”Alla alternativ ska finnas på bordet, inklusive åtgärder för att hindra bildandet av ohanterliga risker genom vissa globala stabila kryptovalutor”, löd uttalandet.

På längre sikt bör EU diskutera om offentliga digitala valutor behövs, sade han.

Uttalandet välkomnade att Europeiska centralbanken och andra centralbanker utreder e-valutor.

Sveriges Riksbank ligger i framkant med sin utredning av e-kronor.

(Nyhetsbyrån Direkt/Di Digital)

Innehåll från Leksands KnäckebrödAnnons

Klimatmärkt knäckebröd – en investering i framtiden

Leksands Knäckebröd är ett av tre svenska livsmedelsföretag som kan skryta med klimatmärkning på sina förpackningar.

– Det är ett sätt att kommunicera vårt starka fokus på hållbarhet och klimat. Att kartlägga hela produktionskedjan ger oss en fullständig bild av var vi står oss idag och ett bra underlag för framtida förbättringar, säger Peter Joon, företagets vd.

Det finns mycket man kan lära sig genom att läsa det finstilta på en matförpackning. Numera kan man även kan få information om en varas hållbarhet och klimatavtryck. Enbart tre svenska företag har klimatmärkning på sina förpackningar och Leksands Knäckebröd är ett av dem.

– Vi har jobbat hårt med hållbarhetsarbetet under många år. 2021 tog vi steget fullt ut och började klimatmärka vårt knäckebröd.

Leksands Knäckebröd följer brödets påverkan på miljön hela vägen från fält till butik.

– Vi kartlägger hela produktionskedjan i detalj. I beräkningen inkluderas allt från råvaror och jordbruk, tillverkning, energiavfall i produktion och förpackningsmaterial såväl som transporter till butik och konsumentsvinn.

Hållbar produktion under två sekler

Produkterna har ett genomsnittligt klimatavtryck på 0,578 CO2e per kilo.

– Det är kul att äntligen svart på vitt kunna visa hur bra vi är. Detta är en riktigt bra siffra, men vi ska bli ännu bättre, säger Peter Joon, vd och sjätte generationens bagarmästare.

Peter berättar att företaget jobbade med hållbarhet redan på 1950-talet, då hans farfar började återvinna värmen från ugnarna som ett led i att sänka energikostnaderna. Vid närmare eftertanke, menar Peter, har inriktningen mot hållbarhet funnits ända sedan starten på 1800-talet.

– Vi har en gammal ärofull traditionen som vi förvaltar och utvecklar för kommande generationer. Min gammelfarmors mormor Jakobs Karin visste att man måste hushålla med resurserna. Vi fortsätter i samma anda nästan tvåhundra år senare.

Höga krav på råvaror

Peter berättar om alla de åtgärder som gör att Leksands Knäckebröd kan skryta med ett lågt klimatavtryck:

– Vi väljer närodlad råg och hämtar vatten från vår egen källa i Badelundaåsen. Vi byter bilar och frakter till fossilfria alternativ och ska installera solpaneler på bageriets tak. Vi har tagit bort all plast i kassar, muggar och kartongband och återvinner all värme från ugnarna till lokalvärme och varmvatten. Ugnarna värms med grön och lokalproducerad el, främst från Trängslet i Älvdalen.

Förbättringar för kommande generationer

Det är inte dyrare att vara grön, menar Peter Joon.

– Vi måste alltid var konkurrenskraftiga prismässigt. Miljöarbetet och besparing går ofta hand i hand. Att vi tar tillvara all överskottsvärme från ugnarna och använder den för uppvärmningen av lokalerna och allt varmvatten sparar både pengar och energi.

Hållbarhetsarbete kan kommuniceras på två sätt – genom att man slår sig på bröstet eller jobbar med ödmjuk självkritik. Enligt Peter Joon väljer Leksands Knäckebröd det sistnämnda.

– Vi har infört klimatmärkningen för att kunna genomföra framtida förbättringar där de ger bäst resultat. Vi är ett familjeföretag och vi tittar inte på kvartalsekonomi – vi tittar på sekel. Min tid som vd är bara en kort stund och sedan tar någon annan över. Leksands Knäckebröd ska leva i många generationer till, då är det minsta vi kan göra att ha ett fortsatt starkt fokus på hållbarhet och klimat, avslutar Peter.

 

 

Mer från Leksands Knäckebröd

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Leksands Knäckebröd och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera