Hoppa till innehållet

EU: Facebook och Youtube raderar 70 procent av hatet som anmäls

Facebook presterar bäst när EU granskar vilka plattformar som snabbast granskar hat och trakasserier.

Av de stora plattformarna raderar Facebook störst andel hatinlägg inom 24 timmar, enligt EU.
Av de stora plattformarna raderar Facebook störst andel hatinlägg inom 24 timmar, enligt EU.Foto: Youtube, Facebook och Twitter har granskats av EU.

Facebook, Youtube och Twitter har på EU-kommissionens inrådan börjat ta större ansvar för hat och trakasserier på respektive plattform. Det rapporterar Financial Times.

Enligt EU raderades 70 procent av alla hatiska inlägg som nyligen anmäldes under en testperiod. Motsvarande siffra i maj var 59 procent.

Facebook lyckades granska 89 procent av alla anmälda inlägg inom 24 timmar, den tidsgräns som satts av EU-kommissionen. Motsvarande siffra i maj var 58 procent.

Twitter fördubblade sin granskningsfrekvens från 40 procent till 80 procent, rapporterar tidningen. Youtubes andel granskade ökade från 43 till 63 procent.

Läs mer: Google anställer tusentals för att rensa upp Youtube 

Hälften av hatet och trakasserierna på plattformarna riktades mot minoriteter, flyktingar, muslimer och icke-medborgare. 

I 17 procent av fallen riktades inläggen mot minoriteter och flyktingar. Därefter kom hat mot muslimer och utlänningen, med omkring 16 procent av inläggen vardera.

Därefter gällde de hatiska inläggen någons sexuella läggning, en kategori som stod för 14 procent av anmälningarna.

Läs mer: Skidkungen Youtube-livets baksida: ”Folk har campat utanför vårt hem”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera