Hoppa till innehållet

EU ger Google rekordböter på 24 miljarder

EU-kommissionen bötfäller Google för att ha favoriserat sökträffarna på sina egna e-handelstjänster. Googles praxis slog ut stora delar av konkurrenternas trafik.

EU-kommissionens sju år långa utredning utmynnade på tisdagen i en dom och kraftiga böter för Google.

Rekordböterna, motsvarande 23,6 miljarder svenska kronor, är betydligt högre än väntat. Summan överstiger kraftigt det tidigare rekordet på 1,06 miljarder euro som Intel dömdes att betala 2009. 

Det som Google har gjort är olagligt.

”Googles strategi för sin handelstjänst har inte bara handlat om att nå kunder genom att erbjuda bättre produkter än rivalerna. I stället har Google missbrukat sin marknadsställning som sökmotor”, skriver EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager i ett pressmeddelande.

Googles praxis har kraftigt ökat trafiken till internetjättens samarbetspartners.

Sedan Google inledde sin regelvidriga verksamhet har trafiken för Googles tjänst ökat 45 gånger i Storbritannien, 35 gånger i Tyskland, 19 gånger i Frankrike, 29 gånger i Nederländerna, 17 gånger i SPanien och 14 gånger i Italien.

Konkurrenternas trafik har minskat avsevärt. Kommissionens undersökning fann exempel på nedgångar mellan 80 och 92 procent i Storbritannien, Tyskland och Frankrike.

”Det som Google har gjort är olagligt under EU:s antitrustregler. Det har förhindrat andra företag möjligheten att konkurrera och skapa nytt. Och viktigast av allt: det har förhindrat europeiska konsumenter från att kunna välja fritt”, säger Vestager.

Läs mer: EU slår Facebook på fingrarna – riskerar miljardböter

Google kan komma att överklaga domen, uppger bolaget för Di Digital.

”Med all respekt håller vi inte med om de slutsatser som har meddelats i dag”, skriver Farshad Shadloo, bolagets talesperson i Norden, i ett uttalande.

”När du shoppar på nätet vill du hitta produkterna du letar efter snabbt och enkelt. Och annonsörer vill marknadsföra samma produkter. Därför visar Google shoppingreklam som sammanför våra användare med tusentals annonsörer, stora som små, på sätt som är användbara för båda parter”, tillägger han.

Läs mer: Google avfärdar EU:s anklagelser

Bötesbeloppet tar hänsyn till varaktigheten av konkurrensbrottet och skadan som har uppkommit under tiden. EU-kommissionen ger nu företaget 90 dagar på sig att avsluta "sitt uppförande". Annars tillkommer böter på upp till 5 procent av den dagliga världsomsättningen för Googles moderbolag, Alphabet.

När Intel bötfälldes 2009 gick pengarna in i EU:s centrala budget och minskade alltså medlemsländernas bidrag till budgeten med motsvarande belopp. Samma regler gäller fortfarande. EU kan alltså vänta sig ett budgettillskott på 24 miljarder kronor om Google betalar i tid.

Produkten som domen handlar om, Google Shopping, (tidigare kallat Froogle och Google Product Search) tillåter kunder att jämföra varor och priser på nätet, och hitta fördelaktiga erbjudanden, inklusive på Amazon och eBay.

Staffan Mörndal, partner på Verdane Capital, tror att anledningen till Googles satsning på Google Shopping har att göra med att Google har förlorat mycket trafik i USA till Amazons app, vilket betyder att många konsumenter inte längre går via Google.

”Genom att försöka skapa en bättre söktjänst än Amazon, vill de komma närmare konsumenten utan att förstöra sin relation till sina kunder – e-handlarna. För våra bolag skapar Google Shopping inga problem på kort sikt”, säger Staffan Mörndal till Di Digital.

Enligt honom har så gott som all försäljning av vissa varugrupper i Europa förflyttas från reklam i sökmotorn till Google Shopping. I vissa fall står nu Google shopping för närmare 80 procent i jämförelse med Adwords 20 procent. Förändringen har skett väldigt snabbt och Google Shopping växer fortfarande starkt, enligt Staffan Mörndal. 

”Jag är lite förvånad över domen eftersom alla har samma möjlighet att synas inom Google Shopping. Det skulle inte förvåna mig om den här domen också har en politisk aspekt”, säger Staffan Mörndal.

Förutom tisdagens beslut är Google inblandat i två separata konkurrensärenden, där kommissionen redan har dragit den preliminära slutsatsen att Google har missbrukat sin dominerande marknadsställning.

Det ena fallet gäller Androids operativsystem, där kommissionen anser att Google har hämmat valmöjligheter och innovation i en mängd mobilappar och tjänster.

Det andra fallet gäller AdSense, där kommissionen anser att Google har minskat valmöjligheterna genom att hindra tredje parts webbsajter från att visa sökannonser från Googles konkurrenter.

Det var även under Margrethe Vestagers ledning som Apple i fjol dömdes att återbetala 13 miljarder euro i skatter på Irland. 

TT/Direkt/Di Digital


Mer om EU:s miljardkrav på Google i senaste Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/eu-smiljardkravpagoogle-kinneviksnyavdochsexskandalibinarycapital

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


 Missa inget viktigt från Di Digital anmäl dig till vårt nyhetsbrev:

Foto:

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera