Hoppa till innehållet

EU: Har nått en överenskommelse om upphovsrätt

EU-parlamentet och medlemsländerna har nått en uppgörelse gällande upphovsrätten på nätet. Det beskedet gav EU under onsdagskvällen.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Kamporden har varit hårda i det senaste halvårets strid. De avslutande kompromissförhandlingarna väntades i mål vid lunchtid på onsdagen, men beskedet om att en uppgörelse nåtts lätt vänta på sig till kvällen.

”Att äntligen ha en modern upphovsrättslagstiftning för hela EU är en stor bedrift som varit behövlig länge”, säger Andrus Ansip, kommissionär för den digitala marknaden i ett pressmeddelande.

Bland anhängarna till det föreslagna direktivet finns upphovsrättsorganisationer, tidningsutgivare och stora förlag.

”Utan direktivet skulle kreatörer lämnas utan garantier för en rättvis ersättning online och våra sektorer skulle utsättas för stor juridisk osäkerhet”, har en lång rad organisationer påpekat i ett gemensamt uttalande.

Bland motståndarna finns nätaktivister och stora och små plattformar och sajter.

”Förslagen skulle begränsa vår möjlighet att aktivt delta på nätet och i stället gynna de stora mediekonglomeratens affärsmodeller”, hävdar den tyska piratpartisten och EU-parlamentsledamoten Julia Reda.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera