Ett omdebatterat förslag om en extra skatt på försäljning för stora techbolag ligger just nu på EU:s bord. Kommissionen vill att ungefär 150 globala techjättar ska betala 3 procent i skatt på sin försäljning inom EU, vid sidan av den vanliga bolagsskatten.
Huruvida svenska Spotify skulle komma att omfattas av skatten har sedan dess diskuterats. Bland andra Financial Times har rapporterat att både Spotify och Netflix skulle tvingas skatta på sin försäljning, medan Bloombergs analytiker tolkat det som att streamingjättarna är undantagna lagförslaget.
Daniel Ek skrev nyligen ett brev till statsminister Stefan Löfven (S) där han uppmanade den svenska regeringen att rösta nej till förslaget. Grundaren menade att skatten skulle "påverka Spotify enormt" och vara "väldigt skadlig" för bolaget.
Men ett så allvarligt slag tycks det inte vara för Spotify. Deras kärnaffär för betalande prenumeranter skulle nämligen vara undantagen beskattningen. Det bekräftar en EU-källa med god insyn i processen för Di Digital.
I stället kommer bara Spotifys reklamfinansierade gratismodell att vara beskattningsbar.
”Målet med förslaget är att öka medlemsstaternas skatteintäkter från bolag vars användare skapar det stora värdet. Det går bara att applicera på Spotify gratismodell, som levereras i gengäld mot annonser som riktar sig till användarna”, säger källan till Di Digital.
Läs mer: Spotifys vd har ett brevlådebolag på Cypern
I dag betalar färre än hälften av Spotify-användarna en månadsavgift. Men tillsammans stod premiummodellen för hela 90 procent av företagets totala intäkter 2017 på 42 miljarder kronor.
Spotifys gratisversion stod i fjol cirka 4,2 miljarder kronor av omsättningen. Den är viktig för Spotify eftersom den fungerar som en inkörsport till premiumabonnemanget och modellen har flera gånger beskrivits som ett framgångsrecept av grundaren Daniel Ek.
Enligt Di Digitals beräkningar skulle omsättningsskatten för Spotify därmed maximalt landa på maximalt 126 miljoner kronor per år, vilket var under en halv procent av Spotifys totala omsättning 2017. Dessutom skulle andelen förmodligen bli mindre än så eftersom att alla intäkter från gratismodellen inte är hämtade från länder inom EU.
Däremot har Spotify flera gånger flaggat för att den annonsfinansierade affären ska växa sig betydligt större under kommande år.
EU-källan tillägger att amerikanska Netflix, som har en liknande modell som Spotify fast för rörligt material, heller inte skulle träffas av skatten. Bolag som Facebook och Google, som däremot lever på användargenererat material, drabbas i stället hårdast.
Läs mer: Margrethe Vestager synar techjättarna: ”Dominanta företag hämmar konsumentmakten”
Den nya skattelagen har beskrivits som en tillfällig lösning i väntan på en långsiktig överenskommelse om hur den digitala ekonomin ska regleras. Lagen skulle i teorin kunna införas av EU redan under 2018. Men då måste samtliga 28 medlemstater i unionen rösta ja till förslaget. Flera av Europas interna "skatteparadis", så som Luxemburg, Irland och Malta, har så här långt tydligt motsatt sig en skärpt reglering.
Spotify har under flera år bedrivit ett påverkansarbete för att motverka nya skatter mot digitala bolag i flera länder världen över, något Di Digital tidigare har kunnat rapportera.
Jens Svolgaard, global skattechef på Spotify, bekräftar Di Digitals uppgifter i en skriftlig kommentar.
”Vi på Spotify tror fortfarande inte att det vore rätt att skatta vissa digitala bolag annorlunda än andra bolag – oavsett om det bara gäller intäkter från annonsverksamheten. En sådan skatt skulle vara väldigt skadlig för Spotify och andra europeiska techbolag då omsättning och vinster är distinkt olika. Skatt bör endast erläggas på vinst.”