Hoppa till innehållet

EU-källa: Spotify slipper en stor del av nya techskatten

Daniel Ek har vädjat till Stefan Löfven att Sverige ska rösta nej till den skatt mot techbolag som EU föreslår. Men själva skulle Spotify slippa undan den värsta smällen, kan Di Digital avslöja. Förlorarna blir i stället bolag som Google och Facebook.

Daniel Ek, Spotifys grundare och vd, under investerarträffen med Wall Streets analytiker i mars.
Daniel Ek, Spotifys grundare och vd, under investerarträffen med Wall Streets analytiker i mars.Foto: Press

Ett omdebatterat förslag om en extra skatt på försäljning för stora techbolag ligger just nu på EU:s bord. Kommissionen vill att ungefär 150 globala techjättar ska betala 3 procent i skatt på sin försäljning inom EU, vid sidan av den vanliga bolagsskatten.

Huruvida svenska Spotify skulle komma att omfattas av skatten har sedan dess diskuterats. Bland andra Financial Times har rapporterat att både Spotify och Netflix skulle tvingas skatta på sin försäljning, medan Bloombergs analytiker tolkat det som att streamingjättarna är undantagna lagförslaget.

Daniel Ek skrev nyligen ett brev till statsminister Stefan Löfven (S) där han uppmanade den svenska regeringen att rösta nej till förslaget. Grundaren menade att skatten skulle "påverka Spotify enormt" och vara "väldigt skadlig" för bolaget.

Men ett så allvarligt slag tycks det inte vara för Spotify. Deras kärnaffär för betalande prenumeranter skulle nämligen vara undantagen beskattningen. Det bekräftar en EU-källa med god insyn i processen för Di Digital.

I stället kommer bara Spotifys reklamfinansierade gratismodell att vara beskattningsbar.

”Målet med förslaget är att öka medlemsstaternas skatteintäkter från bolag vars användare skapar det stora värdet. Det går bara att applicera på Spotify gratismodell, som levereras i gengäld mot annonser som riktar sig till användarna”, säger källan till Di Digital.

Läs mer: Spotifys vd har ett brevlådebolag på Cypern 

I dag betalar färre än hälften av Spotify-användarna en månadsavgift. Men tillsammans stod premiummodellen för hela 90 procent av företagets totala intäkter 2017 på 42 miljarder kronor.

Spotifys gratisversion stod i fjol cirka 4,2 miljarder kronor av omsättningen. Den är viktig för Spotify eftersom den fungerar som en inkörsport till premiumabonnemanget och modellen har flera gånger beskrivits som ett framgångsrecept av grundaren Daniel Ek.

Enligt Di Digitals beräkningar skulle omsättningsskatten för Spotify därmed maximalt landa på maximalt 126 miljoner kronor per år, vilket var under en halv procent av Spotifys totala omsättning 2017. Dessutom skulle andelen förmodligen bli mindre än så eftersom att alla intäkter från gratismodellen inte är hämtade från länder inom EU.

Däremot har Spotify flera gånger flaggat för att den annonsfinansierade affären ska växa sig betydligt större under kommande år.

EU-källan tillägger att amerikanska Netflix, som har en liknande modell som Spotify fast för rörligt material, heller inte skulle träffas av skatten. Bolag som Facebook och Google, som däremot lever på användargenererat material, drabbas i stället hårdast.

Läs mer: Margrethe Vestager synar techjättarna: ”Dominanta företag hämmar konsumentmakten” 

Den nya skattelagen har beskrivits som en tillfällig lösning i väntan på en långsiktig överenskommelse om hur den digitala ekonomin ska regleras. Lagen skulle i teorin kunna införas av EU redan under 2018. Men då måste samtliga 28 medlemstater i unionen rösta ja till förslaget. Flera av Europas interna "skatteparadis", så som Luxemburg, Irland och Malta, har så här långt tydligt motsatt sig en skärpt reglering.

Spotify har under flera år bedrivit ett påverkansarbete för att motverka nya skatter mot digitala bolag i flera länder världen över, något Di Digital tidigare har kunnat rapportera.

Jens Svolgaard, global skattechef på Spotify, bekräftar Di Digitals uppgifter i en skriftlig kommentar.

”Vi på Spotify tror fortfarande inte att det vore rätt att skatta vissa digitala bolag annorlunda än andra bolag – oavsett om det bara gäller intäkter från annonsverksamheten. En sådan skatt skulle vara väldigt skadlig för Spotify och andra europeiska techbolag då omsättning och vinster är distinkt olika. Skatt bör endast erläggas på vinst.”

Läs mer: Så motarbetar Spotify nya skatter världen över 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera