Hoppa till innehållet

EU på väg sätta techjättar i skottgluggen: ”Gynnar svensk techsektor”

Inom kort väntas nya EU-förslag för att lägga band på techjättarna. Följer inte bolag som Amazon och Alphabet reglerna ser de ut att riskera enorma böter.

Thierry Breton, EU-kommissionär för den inre marknaden.
Thierry Breton, EU-kommissionär för den inre marknaden.Foto: Stephanie Lecocq

Nu ska 20 år gamla nätregler ersättas, sedan EU-kommissionen bestämt att e-handelsdirektivet från år 2000 ska uppdateras.

Delar av EU:s nya ramverk ska utformas för att reglera de amerikanska techjättarnas positioner på den digitala marknaden i Europa, i syfte att stärka konkurrensen, erfar Financial Times som har sett flera utkast till nya lagförslag. 

Enligt tidningen handlar det om att EU vill lägga band på ”gatekeeper platforms”, det vill säga större plattformar som anses ”vakta” ingången till marknaden genom att till exempel köpa upp mindre företag innan de blir konkurrenter. 

Teknikjättar som definieras som ”gatekeepers” riskerar upp till 10 procent av sina årliga intäkter om de orättvist favoriserar sina egna tjänster eller bryter mot andra skyldigheter, enligt ett utkast till lagförslag som Bloomberg har sett. Enligt nyhetsbyrån kan det presenteras på tisdagen.

Willem Jonker, vd på EU-kopplade företagsinkubatorn EIT Digital, uppger att förväntningarna på det nya ramverket är stora, men att en alltför omfattande lagstiftning kan få motsatt effekt. 

”Det finns en tendens att vilja göra för mycket, vilket leder till att lagstiftningen blir komplex. Det innebär ofta att större spelare får fördelar. De är väletablerade och har tillräckliga resurser för att kringgå nya regler och anpassa sig. Medan det för mindre bolag blir ytterligare en barriär för att kunna utmana på riktigt.”

EU:s ambition är god, säger han, men tilläger att mer måste till om unionen på allvar vill utmana techjättarna. 

”Utmaningen är förstås att vi måste skapa europeiska spelare som klarar av att konkurrera. Vi måste också investera i europeiska bolag och se till att de inte försvinner från Europa när de blir tillräckligt stora.”

Willem Jonker blev positivt överraskad av beskedet i förra veckan att USA:s konkurrensmyndighet stämmer Facebook för konkurrensbrott, något som kan leda till att plattformen tvingas sälja Instagram och Whatsapp. Styckning av bolag är ett mer traditionellt sätt att främja konkurrens, anser han, samtidigt som han pekar på att den rättsliga grunden i stämningen är osäker, då det är svårt att bevisa monopolbildande på en marknad som fortfarande är relativt odefinierad. 

”Men jag är mycket nyfiken på att ta del av utfallet och ser fram emot att se om det kommer att leda till en skärpning av den rättsliga definitionen av digitala marknader”, säger han. 

Erik Brändt Öfverholm, advokat med inriktning på konkurrensrätt, anser att det är centralt att EU definierar vad som utgör en digital marknad samt vilka aktörer som ska räknas som ”gatekeepers”.

Vilka redskap EU kommer att få i och med den nya lagstiftningen är dock fortfarande oklart, säger han, och jämför med stämningen mot Facebook i USA. 

”De amerikanska konkurrensmyndigheterna kan ta till mer drakoniska åtgärder, till exempel bolagstyckning. Det är inte säkert att det kommer att fungera på EU-nivå.” 

Han tror även att förslagen i längden kan gynna företag i den svenska techsektorn. 

”Blir det som tanken är med den här lagstiftningen, det vill säga att delvis skydda små och medelstora europeiska företag som försöker konkurrera inom techsektorn, är det inte otroligt att svenska företag skulle kunna gynnas. Det är dock inte omöjligt att vissa svenska företag även kommer att omfattas av regelverket.” 

Hur effektivt kommer ramverket att bli?  

”Det är svårt att säga, men vi kommer antagligen se fler ingripanden mot de här företagen framöver, baserat på den nya lagstiftningen.”

Techjättarna väntas också få ta större ansvar för annonsering och tredjepartsleverantörer. Amazon måste i så fall exempelvis granska de som säljer varor på jättens plattform. I det förslaget, som väntas presenteras nästa vecka, ska maxstraffet vara sex gånger omsättningen.

Den nya lagstiftningen för digitala tjänster, kallad Digital services act, ska tydliggöra vilket ansvar plattformarna har för att ta ner olagligt innehåll eller falska produkter. De stora spelarna förväntas ställas inför mer betungande krav, och lagstiftningen ska även fastslå regler kring desinformation, enligt Financial Times. 

Ambitionen är att förslagen ska göra regelverket tydligare och på sådant sätt även bespara tillsynsmyndigheter mödan att bedriva långa utredningar för att kunna bevisa olika brott.   

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera