Hoppa till innehållet

EU-parlamentet röstar ja till digitalskatten

Världens 150 största digitala bolag ska betala 3 procent i skatt på sin omsättning i Europa – i alla fall om de folkvalda EU-parlamentarikerna får bestämma. Men förslaget kan fortfarande komma att rinna ut i sanden.

Spotifys grundare Daniel Ek och EU:s flagga.
Spotifys grundare Daniel Ek och EU:s flagga.Foto: TT.

Ett omdiskuterat förslag om en ny skatt på 3 procent av vissa techbolags omsättning har legat på EU-kommissionens bord under 2018. 

Under onsdagen skulle de folkvalda politikerna i EU-parlamentet rösta i frågan. Förslaget gick igenom med stor majoritet i kammaren: 451 ledamöter röstade för, 69 mot, medan 64 avstod.

”Ett tråkigt beslut i EU-parlamentet. Jag röstade emot eftersom detta är en skatt som skulle göra mer skada än nytta. Jag ser det mest som ett populistiskt förslag för EU:s medlemsländer att slippa göra saker på hemmaplan”, säger Fredrick Federley (C).

Skatten täcker i första hand omsättning från annonser, men också intäkter som genererats från användardata och digitala tjänster. 

Beskattningen gäller för de 150 största digitala bolagen med närvaro i Europa. De flesta är amerikanska, till exempel Google och Facebook, men även svenska Spotify möter kraven.

Di Digital har tidigare gjort en genomgång som visade att ledamöter från Moderaterna, Centerpartiet, Kristdemokraterna, Liberalerna och Sverigedemokraterna skulle rösta nej till förslaget. Däremot var Socialdemokraternas partigrupp osäker, medan Miljöpartiets ledamöter ställde sig positiva till skatten.

Läs mer: Efter techbolagens påtryckningar: Så röstar svenska EU-politiker om digitalskatten 

Även ett annat kontroversiellt skatteförslag röstades igenom i parlamentet. Den omfattar även mindre techbolag och går i korthet ut på att de ska vinstbeskattas i det land där nättjänsterna utnyttjas, till skillnad från i dag där det avgörs av var företaget har fysisk närvaro. 

Det har väckt protester. Organisationen Dataspelsbranschen har till exempel uppgett att skatten kan slå hårt mot svenska spelundret. 

Läs mer: Så kan EU:s digitalskatt slå mot det svenska spelundret 

EU-parlamentets ja till de två digitalskatterna är dock ett så kallat samrådsförfarande. Det innebär ett slags rekommendation från parlamentet som europeiska rådet inte är juridiskt bundet till att följa.

Beslutet kring kommissionens förslag kommer i slutänden att tas av respektive EU-lands finansminister. Men flera medlemsländer är kritiska, däribland Sverige, och för att få igenom förslaget krävs att samtliga 28 nationer är eniga.

Bakgrunden bakom förslagen är att flera EU-länder har pekat på att de digitala jättebolagen hittat luckor i de europeiska skattesystemen som gör det möjligt att föra över vinster till länder med lägre skatter. Det är framför allt Frankrike och Tyskland som varit drivande i frågan.

Läs mer: Digitalskatt dröjer efter tysk-fransk framstöt 

Parallellt med processen i EU-parlamentet har Tysklands och Frankrikes finansministrar Olaf Scholz och Bruno Le Maire öppnat för en nerbantad version av förslaget, som bara gäller en 3-procentig skatt på annonsintäkter.

Förslaget har beskrivits som en tillfällig lösning i väntan på en global och mer heltäckande skatteuppgörelse, som kan träffas antingen i FN eller OECD.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera