Hoppa till innehållet

EU-politikerns bedömning: Länkskatten kommer strykas och memes blir tillåtna

Efter ett nej i parlamentet ska EU:s nya upphovsrättsregler tillbaka till ritbordet. EU-parlamentarikern Max Andersson (MP), som nära följt förslaget sedan starten, tror nu att den omdiskuterade länkskatten kommer att strykas och att memes i slutänden blir tillåtna.

Max Andersson, EU-parlamentariker för Miljöpartiet.
Max Andersson, EU-parlamentariker för Miljöpartiet.Foto: Press.

Det blev ett nej till de kritiserade copyright-reglerna i EU-parlamentets ödesomröstning. I kammaren i Strasbourg blev det totalt 318 röster för att riva upp mandatet, medan 278 parlamentsledamöter röstade för förslaget och 31 avstod. Samtliga svenska ledamöter på plats röstade emot förslaget.

EU-parlamentarikern Max Andersson från Miljöpartiet har, i en tidigare debattartikel på Di Digital, varnat för att konsekvenserna av förslaget kan bli allvarliga för stora delar av internet. Det skulle till exempel kunna hota utvecklingen av öppen källkod och många plattformar, så som Tinder och Tripadvisor, som inte har som affärsmodell att kränka upphovsrätten.

”Jag är väldigt glad över att en förvånansvärt stor majoritet röstade nej till att använda en snabbprocess. Nu har parlamentet rivit upp mandatet för att i stället ha en riktig debatt där alla får vara med och skriva om förslaget. Det finns många problem att rätta till här”, säger Max Andersson till Di Digital.

Torsdagens besked innebär att förslaget måste tillbaka till ritbordet och göras om innan parlamentet tar ställning till det igen i september. 

Det är framför allt två delar av förslaget som har uppmärksammats, inte minst av helt vanliga medborgare i sociala medier där starka åsikter uttryckts. Den ena, artikel 11, innebär att plattformar och webbsidor som själva publicerar eller låter andra publicera material på sin plattform måste betala licenser för länkat material. 

Artikeln har kallats för en "länkskatt" och innebär att en delning av rubriker, artiklar, skärmdumpar eller ingresser som länkar till material som någon annan skrivit tvingar plattformen att betala upphovsrättsinnehavaren.

Max Andersson (MP) är den enda svenska ledamoten av 25 i utskottet för rättsliga frågor, som den 20:e juni först röstade igenom förslaget.

”Förslaget om att tvinga hemsidor att betala för rätten att länka till nyheter hade bara en enda rösts majoritet i utskottet. Det berodde mycket på att franska Nationella Fronten har tre ledamöter i utskottet och är kraftigt överrepresenterade. Men länkskatten har sannolikt inte ett majoritetsstöd i parlamentet”, säger Max Andersson.

Den andra bestämmelsen, artikel 13, innebär att upphovsrättsligt material måste plockas bort från sajter eller plattformar som tillhandahåller stora mängder material så fort som möjligt, annars väntar böter. 

Kritikerna har pekat på att alla aktörer därmed måste ha ett slags filter som ska kunna hitta material och ta bort det om det befaras innehålla upphovsrättsskyddat material. Något som skulle kunna bli mycket kostsamt sett till att exempelvis storbolag som Google, Youtube och Facebook har lagt ner hundratals miljoner på sina filter, en omöjlighet för mindre aktörer.

Det har även pekats ut som ett stort hot mot så kallade memes, det vill säga roliga bilder som delas friskt mellan privatpersoner i sociala medier.

”Den stora striden tror jag kommer att gälla frågan om upphovsfilter. Det finns möjligheter att få till ett förslag som gör gif:ar och memes tillåtna, som faktiskt är olagliga i vissa EU-länder redan i dag. Jag tror det finns ett starkt stöd i parlamentet för att ändra på det också”, säger Max Andersson (MP).

Nu ska de olika partigrupperna i EU-parlamentet komma med yrkanden på ändringar i ursprungsförslaget. Det kommer sedan att hållas en ny, slutgiltig, omröstning mellan den 10-13 september, bara några dagar efter det svenska riksdagsvalet i höst.

Läs mer: Adaktusson (KD) nobbade ödesomröstningen i EU 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera