Hoppa till innehållet

EU till attack mot Google – misstänker konkurrensbrott

Eu misstänker att Google missbrukar sin dominerande ställning på mobilmarknaden. Nu anklagas sökjätten för konkurrensbrott. 

Googles vd Sundar Pichai.
Googles vd Sundar Pichai.

För ett år sedan inledde EU-komissionen en granskning av Googles verksamhet i Europa med fokus på Android. Nu har kommissionen blivit klar med sin preliminära bedömning och skriver att:

"Kommissionens preliminära syn är att Google har genomfört en strategi för mobila enheter för att bevara och stärka sin dominerande ställning i allmänna internetsökningar".

Läs mer: Svensk entreprenör i storbråk med Google "Som att prata med en vägg"

EU-komissionen har skickat ett formellt brev till Google med misstankarna som handlar om hur Google på olika områden hindrat konkurrenter och därmed försämrat för konsumenterna. Bland annat ska Google ha tvingat mobiltelefontillverkare att ha Googles sökmotor och webbläsare förinstallerad. 

Google å sin sida nekar till anklagelserna.

"Android har hjälpt att ta fram ett fantastiskt och hållbart ekosystem baserat på öppen källkod och öppen innovation. Vi ser fram emot att tillsammans med EU-kommissionen demonstrear att Android är bra för konkkurrensen och konsumenterna", skriver Kent Walker, chefsjurist på Google i en kommentar. 

När EU-kommissionens slutliga bedömning är klar är ännu inte känt. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera