Hoppa till innehållet

EU vill ha global digitalskatt

EU-kommissionen föreslog på torsdagen att EU i första hand ska nå en internationell överenskommelse om skatt på den digitala ekonomin och aktörer som Google, Amazon och Facebook.

EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager har blivit känd genom ett antal rättsprocesser mot globala techbolag. Danskan har har bland annat varit med och bestämt att Apple ska betala tillbaka motsvarande över 120 miljarder kronor i obetald skatt till Irland.
EU:s konkurrenskommissionär Margrethe Vestager har blivit känd genom ett antal rättsprocesser mot globala techbolag. Danskan har har bland annat varit med och bestämt att Apple ska betala tillbaka motsvarande över 120 miljarder kronor i obetald skatt till Irland.Foto: Thierry Monasse

I andra hand ska EU på egen hand införa en digital skatt. Både kortsiktiga och långsiktiga lösningar finns.

Det framgår av ett meddelande från kommissionen.

"Målet är att företag ska betala en rättvis del skatt där vinsterna uppstår. Digitala bolag gör mycket stora vinster även om de inte har en fysisk närvaro i EU", sade skattekommissionär Pierre Moscovici i ett uttalande.

Läs även: Airbnb växer snabbt i Sverige — men skattar inte

Vid helgens ekofinmöte i Tallinn höll EU:s finansministrar en omfattande diskussion i frågan. Ministrarna satte som mål att enas om en inriktning vid sitt möte i december.

Läs även: EU ger Google rekordböter på 24 miljarder

Omkring 20 av de 28 EU-länderna förordade en internationell lösning inom OECD. En majoritet av länderna ville försöka införa någon sorts omsättningsskatt, på förslag av franske finansministern Bruno Le Maire.

Finansminister Magdalena Andersson hörde till de skeptiska, tillsammans med olika EU-länder som på olika sätt har setts som skatteparadis inom EU: Luxemburg, Irland, Malta och Cypern

Kommissionen följde på torsdagen majoritetens syn.

Inför det internationella reformarbetet inom OECD bör EU-länderna samlas kring en ambitiös EU-position, föreslog kommissionen. EU-toppmötet om digitala frågor den 29 september i Tallinn väntas ge vägledning.

Om det inte blir någon internationell överenskommelse med tillräckligt bett får EU införa en digital skatt på egen hand.

Flera alternativ finns. På kort sikt nämnde kommissionen en riktad omsättningsskatt eller en annonsskatt över hela EU.

På lång sikt förespråkade kommissionen att den digitala skatten integreras i en gemensam konsoliderad bolagsskattebas (CCCTB). Kommissionen föreslog CCCTB 2016, men arbetet har gått trögt. Alla skattefrågor kräver enhällighet bland alla EU-länderna.

Pierre Moscovici påminde om att den uteblivna bolagsskatten innebar stora förluster för EU-ländernas statskassor.

"Vi måste gå framåt som 27 länder om vi vill vara effektiva. Vi måste till varje pris undvika att det skapas digitala skatteparadis där beskattningen är mer attraktiv", sade han.

Skattekommissionären räknade alltså inte med EU:s 28:e land, Storbritannien, eftersom landet är på väg att lämna unionen.

Vid en presskonferens sade kommissionens vice ordförande för EMU Valdis Dombrovskis att en digital skatt bara är en del i den allmänna kampen mot skatteundandragande.

"Den digitala ekonomin erbjuder nya möjligheter för att flytta vinster till jurisdiktioner med liten eller ingen skatt", sade han.

Han tillbakavisade att förslagen riktade sig mot den ekonomiska modellen i Irland eller något annat EU-land.

En källskatt på nättransaktioner var ytterligare en möjlighet, sade Valdis Dombrovskis.

Läs även: Hon sätter skräck i storbolagen

Direkt / Di Digital

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera