Fejkade och manipulerade lyssningar på streamingtjänster och framför allt Spotify har blivit ett omdiskuterat fenomen den senaste tiden.
Det har bland annat handlat om hur enkelt det är för en artist att köpa spelningar till sina egna låtar för att nå topplistorna.
Enligt obekräftade uppgifter till Di Digital kan så många som 3-4 procent av alla spelningar på Spotify vara falska. Men bolaget självt har velat spela ned frågan.
”Den ekonomiska inverkan av detta är i stort sett ingenting. Den är försumbar. Vi ser detta som en fråga för musikindustrin. Det påverkar alla spelare. Och vi jobbar hårt för att bygga upp tekniken och resurserna för att bekämpa detta. Vi vet att detta är en utmaning för alla plattformar och vi tar det på stort allvar, men ekonomiskt har det ingen större inverkan alls”, sa Spotifys finanschef Paul Vogel till Di Digital nyligen.
Men nu rapporterar DN att effekterna av falska spelningar kan vara ännu mer allvarliga.
Enligt David Jacoby, säkerhetsexpert på Kaspersky, används kapade konton ofta i kriminella syften.
”Det är absolut vanligt förekommande. Inte främst för att lyssna på gratis musik med, utan kontona används till att tvätta pengar på att få utbetalningar via Spotifys cash out-system”, säger han till tidningen.
Förfarandet går enligt David Jacoby till som så att kriminella skapar amatörmässig musik som de sedan låter ett nätverk av hackade konton, som de själva köpt och styr över, lyssna till.
De vita pengarna betalas sedan ut i royalties av Spotify.
”För varje spelning kommer pengar ut som vita. Man kanske tappar lite av sitt kapital, men man får tvättade pengar tillbaka”, säger han till DN.
Handeln med kapade Spotifykonton ska enligt experten vara omfattande på Darkweb, där även konton från konkurrenter som Apple Music, Tidal och Pandora finns till salu.
DN uppger att de sökt Spotify för en kommentar.
Läs mer:
Källor: Spotify betalar miljarder för fejkade streams
Nye finanschefen: ”Fejkade streams har nästan ingen ekonomisk inverkan”
Spotifys nye finanschef Paul Vogel talade i Digitalpodden ut om problemet med fejkade lyssningar – och kommenterade bolagets färska kvartalsrapport. Lyssna här: