Hoppa till innehållet

Experten: ”Bedragarna säljer dina kortuppgifter på dark web”

Det gäller att passa sig i dagens digitala klimat. Vem som helst kan bli en internetbedragare, utan att ha några förkunskaper. Det konstaterar Sune Gabelgård på betalbolaget Nets.

Den tidigare polisen Sune Gabelgård är i dag ansvarig för området digitala bedrägerier på betalningsaktören Nets. 

”Ett aktuellt problem är att vem som helst kan sluta sitt vanliga jobb och istället bli en bedragare. Det gör att marknaden för digitala bedrägerier fortsatt kommer existera”, säger han, under en presentation på Di:s Konferens ”Framtidens betalningar”. 

I dagsläget är det relativt få personer som faktiskt åker fast för bedrägeribrott. Det gör att dessa personer får härja fritt och spendera pengarna som de fått från sina byten, menar experten.

Den yngre generationen ser ”hur dessa kriminella spenderar pengar på skumpa, vilket bäddar för dåligt inflytande”, menar Sune Gabelgård.

”I flertalet fall åker de inte fast, och då riskerar särskilt yngre personer att hamna i samma spår när de märker att man inte åker fast vid dessa typer av brott”, säger han.

När man som konsument utför en betalning på en sida där en hackare smitit sig in, får denne tillgång till kortuppgifter, mejladress och andra uppgifter. 

Vid ett senare skede lägger bedragaren ut en annons på internets mörka hörn dark web, där personuppgifterna säljs vidare till kriminella. De använder stulna personnummer och kreditkort med höga köpgränser för att begå bedrägerier.

Sune Gabelgård flaggar för att bekämpningsarbetet mot bedragarna fortsätter att avancera, men att problemet aldrig helt och hållet kommer att försvinna.

Läs mer: It-profilen: ”Jag skulle aldrig ha en uppkopplad högtalare hemma” 

Läs mer: Experten avslöjar: Bolag bunkrar bitcoin inför hackerattacker 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera