Hoppa till innehållet

Experten: ”Digitaliseringen är den stora ödesfrågan”

När konjunkturen vänder kommer industrin att ställa krav på en digitalisering som offentlig sektor inte är redo att möta. Det menar digitaliseringsforskaren Johan Magnusson, som ser stora faror i politikernas okunskap i frågan.

Johan Magnusson är docent och föreståndare för Swedish Center for Digital Innovation, SCDI, vid Göteborgs universitet.
Johan Magnusson är docent och föreståndare för Swedish Center for Digital Innovation, SCDI, vid Göteborgs universitet.

”Industrin har identifierat digitaliseringen som den stora ödesfrågan, men vi har haft en enorm högkonjunktur och man har haft fullt upp med att leverera enligt orderböckerna”, säger Johan Magnusson, docent och föreståndare för Swedish Center for Digital Innovation, SCDI, vid Göteborgs universitet.

Han ser allvarliga brister i offentlig sektors beredskap att möta de nya krav som den digitala omställningen ställer. Samtidigt ligger industrin i startgroparna att ta sig an utmaningen.

”När konjunkturen vänder kommer näringslivet samlas vid pumpen vad gäller digitaliseringen, medan politiker och offentlig sektor inte har kommit igång på samma sätt”, säger han.

Läs mer: Så har det gått för digitaliseringsminister Peter Eriksson 

Johan Magnusson farhågor är i linje med de hos den internationella organisationen OECD, som nyligen lämnade en stor utredning till regeringen om hur Sverige ligger till i den digitala omställningen. I rapporten identifierar OECD de steg som Sverige tog tidigt i den digitala omställningen som en avgörande faktor för den svenska ekonomins starka utveckling. Samtidigt ser organisationen även ett antal utmaningar för att Sverige inte ska halka efter när allt fler länder hinner ikapp.

Trots det är politikens intresse för frågan på de flesta håll ljummet, enligt Di Digitals granskning som kartlägger vad riksdagspartierna har gjort för digitaliseringen och vad de lovar inför kommande mandatperiod. Granskningen visar exempelvis att bara hälften av partierna kommunicerar sitt ställningstagande i frågan via sina hemsidor och av de tre partier som hittills har presenterat sina valmanifest inför det kommande valet nämns frågan bara i ett.

Läs mer: Tunt med digitalt valfläsk inför valet 

Ointresset är oroväckande, menar Johan Magnusson.

”Sverige har haft en jättehög digital mognad traditionellt sett då vi har gjort stora investeringar i infrastrukturen. Det vi är dåliga på är att få synergier ut de här investeringarna. Gör man en liknelse med näringslivet, så är vi en koncern utan koncernstyrning”, säger han.

Framför allt pekar han på infrastruktur i form av bredband, som framgångsrikt har byggts ut till att i dag täcka merparten av landet, men är fortsatt en hjärtefråga för bland annat Centerpartiet. En viktig investering, men enligt Johan Magnusson påminner den mer om den tidiga datoriseringen, än digitalisering.

”Det är ett rent teknikperspektiv, medan digitalisering egentligen handlar om nya verksamhetsmodeller och nya förutsättningar för att skapa värde”, säger han.

I den meningen ligger ansvaret för digitaliseringen snarare på civilminister Ardalan Shekarabi (S) än digitaliseringsminister Peter Eriksson (MP), menar han. Exempelvis har Ardalan Shekarabi i den rollen varit ansvarig för att inrätta Myndigheten för digital förvaltningen, Digg, som ska starta upp sin verksamhet i Sundsvall i höst med uppgiften att se till myndigheternas digitala omställning.

Att offentlig sektor genomgår en lyckad digitalisering är avgörande, men hur stor befogenhet it-myndigheten kommer att få och hur den ska fungera i samklang med den grundlagsskyddade självbestämmanderätten återstår att se. Att ingen myndighet får styra över en annan har stora fördelar, men är samtidigt problematisk för den digitala omställningen.

”Självbestämmanderätten har tjänat oss väl. Den är bra mot korruption, den är bra mot ministerstyre, men den är katastrofal för it. Staten lägger 30 miljarder kronor årligen på it – pengar som spolas ned i toaletten eftersom alla bygger eget och ingen har mandatet att sätta en övergripande standard”, säger Johan Magnusson.

Läs mer: Fiber, digital vård och AI – så vill partierna digitalisera Sverige 

Att näringslivet går i bräschen för innovation och är drivande i genomgående samhällsskiften är sig inget ovanligt, men halkar den offentliga sektorn efter blir det problem i kontaktytorna mellan det offentliga och det privata, menar Johan Magnusson.

"Offentlig sektor tappar sin relevans och andra, privata aktörer tar över, exempelvis börjar folk att söka sig till Kry istället för landstingets vårdcentraler. Det är i sig inget fel, men det ska i så fall ske genom en strategi, inte av okunskap och oförmåga att leverera från offentligt håll", säger han.

Ett hopp står till den nya it-myndigheten att hjälpa offentlig sektor att hinna ikapp, men som Di Digitals granskning visar, är intresset för digitaliseringsfrågan svag bland riksdagspartierna, vilket riskerar att resultera i att den nya myndigheten blir tandlös.

”Jag tror inte att något parti kommer att gå till val på frågan. Samtidigt har vi ett högt ställt mål om att bli bäst på digitalisering, men det kommer inte att gå om vi inte har ett centralt mandat. Till syvende och sist är det här en styrningsfråga som måste lösas”, säger Johan Magnusson.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera