Under onsdagen bekräftade Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå att bolaget startat ett samarbete med amerikanska e-handelsjätten Amazon i Storbritannien.
”Clas Ohlsons samarbete med Amazon kommer att vara en viktig försäljningskanal för bolagets egna varumärken (EMV). Och även om höstens tester gäller Storbritannien så utesluts inte framtida samarbeten med Amazon på andra marknader”, sa Lotta Lyrå till Nyhetsbyrån Direkt.
Men samarbetet innebär en hel del risker, menar Andreas Jonason, partner och prissättningsexpert på konsultbolaget Simon-Kucher & Partners.
”Man behöver givetvis räkna på den minskning i butiksförsäljning som uppstår genom att tidigare kunder nu handlar på Amazon istället. Marginalerna är betydligt lägre hos Amazon än i butik, så även om priserna bara pressas lite kan det få stora negativa effekter. Men det är jag övertygad om att Clas Ohlson har räknat på”, säger han.
Simon-Kucher & Partners har analyserat effekterna av Amazons intåg på flera europeiska marknader, bland andra Tyskland, Italien och Nederländerna.
Läs mer: Experterna: Det måste svenska företag göra för att överleva Amazon
Det man kunnat se är bland annat handlare som har produkter som ligger nära Amazons sortiment snabbt slås ut.
I och med att Amazon får in data från konsumenterna, kan de skräddarsy erbjudanden för varje kund och locka med bättre priser genom att sätta press på handlare och tillverkare som finns på den amerikanska e-handelsjättens plattform. Det är något som nu även kan drabba Clas Ohlson, menar Andreas Jonason.
”Vi ser att Amazon i allt större utsträckning säljer egna produkter. Genom samarbetet med Clas Ohlson kommer Amazon att se vilka produkter som säljer bra och vilka inte gör det. Vad hindrar Amazon att då komma ut med ett billigare alternativ? Eller att antyda det för att få ett lägre pris från Clas Ohlson. Det kan snabbt sätta press på Clas Ohlsons lönsamhet”, säger Andreas Jonason.
På grund av att Amazon får en betydlig makt över tillverkare och handlare som finns på plattformen, är det extra viktigt att Clas Ohlson gör rätt val när det kommer till vilka specifika varor man lägger upp på plattformen och vilka som endast går genom egna kanaler; digitalt eller i butik, säger Andreas Jonason.
”Vad Clas Ohlson behöver se upp med är valet av produkter som de väljer att sälja via Amazon. Farorna är som störst med produkter som är lätta att kopiera eller ersätta, produkter som inte är egenproducerade eller där Clas Ohlsons varunamn inte är avgörande för kunden. Detta är en stor del av Clas Ohlsons sortiment.”
Läs mer: Amazon vill charma Stockholm – erbjuder gratis kontorsplatser
Clas Ohlsons första kvartal i bolagets brutna räkenskapsår innebar ett rörelseresultat på 32 Mkr vilket var under analytikernas prognos på 53,1 Mkr enligt Bloombergs sammanställning.
Till det minskade rörelsemarginalen till 1,6 procent jämfört med 5,6 procent under samma period 2017. I år har aktien fallit med omkring 25 procent.
Läs mer: Vinstmiss för Clas Ohlson
Just minskade marginaler är något som Andreas Jonason pekar på som ett problem som kan förvärras när Clas Ohlson försöker ta hjälp av Amazon.
”Clas Ohlson har ett lönsamhetsproblem. Jag har svårt att se hur detta ska hjälpa dem. Det kan driva på deras försäljning i England, men marginalerna kommer troligen att bli ännu lägre”, säger han.
Enligt flera uppgifter till Di Digital är Amazon på väg till den svenska marknaden och kan lansera redan under hösten i år.