Hoppa till innehållet

Experten om Clas Ohlsons Amazonprojekt: "Bör se upp"

Clas Ohlson vill öka e-handeln och testar därför Amazon i Storbritannien. Men det är inte riskfritt, menar prissättningsexperten Andreas Jonason som ser flera faror för prylkedjan.

Amazons grundare och vd Jeff Bezos och Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå.
Amazons grundare och vd Jeff Bezos och Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå.

Under onsdagen bekräftade Clas Ohlsons vd Lotta Lyrå att bolaget startat ett samarbete med amerikanska e-handelsjätten Amazon i Storbritannien. 

”Clas Ohlsons samarbete med Amazon kommer att vara en viktig försäljningskanal för bolagets egna varumärken (EMV). Och även om höstens tester gäller Storbritannien så utesluts inte framtida samarbeten med Amazon på andra marknader”, sa Lotta Lyrå till Nyhetsbyrån Direkt.

Men samarbetet innebär en hel del risker, menar Andreas Jonason, partner och prissättningsexpert på konsultbolaget Simon-Kucher & Partners.

”Man behöver givetvis räkna på den minskning i butiksförsäljning som uppstår genom att tidigare kunder nu handlar på Amazon istället. Marginalerna är betydligt lägre hos Amazon än i butik, så även om priserna bara pressas lite kan det få stora negativa effekter. Men det är jag övertygad om att Clas Ohlson har räknat på”, säger han.

Simon-Kucher & Partners har analyserat effekterna av Amazons intåg på flera europeiska marknader, bland andra Tyskland, Italien och Nederländerna. 

Läs mer: Experterna: Det måste svenska företag göra för att överleva Amazon

Det man kunnat se är bland annat handlare som har produkter som ligger nära Amazons sortiment snabbt slås ut. 

I och med att Amazon får in data från konsumenterna, kan de skräddarsy erbjudanden för varje kund och locka med bättre priser genom att sätta press på handlare och tillverkare som finns på den amerikanska e-handelsjättens plattform. Det är något som nu även kan drabba Clas Ohlson, menar Andreas Jonason.

”Vi ser att Amazon i allt större utsträckning säljer egna produkter. Genom samarbetet med Clas Ohlson kommer Amazon att se vilka produkter som säljer bra och vilka inte gör det. Vad hindrar Amazon att då komma ut med ett billigare alternativ? Eller att antyda det för att få ett lägre pris från Clas Ohlson. Det kan snabbt sätta press på Clas Ohlsons lönsamhet”, säger Andreas Jonason.

På grund av att Amazon får en betydlig makt över tillverkare och handlare som finns på plattformen, är det extra viktigt att Clas Ohlson gör rätt val när det kommer till vilka specifika varor man lägger upp på plattformen och vilka som endast går genom egna kanaler; digitalt eller i butik, säger Andreas Jonason.

”Vad Clas Ohlson behöver se upp med är valet av produkter som de väljer att sälja via Amazon. Farorna är som störst med produkter som är lätta att kopiera eller ersätta, produkter som inte är egenproducerade eller där Clas Ohlsons varunamn inte är avgörande för kunden. Detta är en stor del av Clas Ohlsons sortiment.”

Läs mer: Amazon vill charma Stockholm – erbjuder gratis kontorsplatser

Clas Ohlsons första kvartal i bolagets brutna räkenskapsår innebar ett rörelseresultat på 32 Mkr vilket var under analytikernas prognos på 53,1 Mkr enligt Bloombergs sammanställning. 

Till det minskade rörelsemarginalen till 1,6 procent jämfört med 5,6 procent under samma period 2017. I år har aktien fallit med omkring 25 procent.

Läs mer: Vinstmiss för Clas Ohlson

Just minskade marginaler är något som Andreas Jonason pekar på som ett problem som kan förvärras när Clas Ohlson försöker ta hjälp av Amazon. 

”Clas Ohlson har ett lönsamhetsproblem. Jag har svårt att se hur detta ska hjälpa dem. Det kan driva på deras försäljning i England, men marginalerna kommer troligen att bli ännu lägre”, säger han.

Enligt flera uppgifter till Di Digital är Amazon på väg till den svenska marknaden och kan lansera redan under hösten i år. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera