Annons

Experten om THQ-affären: ”Ett billigt förvärv”

Lars Wingefors, vd för THQ Nordic, i samband med bolagets notring på First North i november 2016.
Lars Wingefors, vd för THQ Nordic, i samband med bolagets notring på First North i november 2016. Foto: Stig-Göran Nilsson
En stark rapport och ett storförvärv fungerade som raketbränsle åt spelbolaget THQ Nordics aktie. Strax innan klockan slog lunch var aktien upp 26 procent. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

THQ Nordic med vd Lars Wingefors i spetsen fortsatte på onsdagen sin förvärvsturné med köpet av tyska Koch Media. Köpeskillingen landade på 1,2 miljarder kronor på kontant- och skuldfri basis. 

Läs mer: THQ köper tyskt bolag för 1,2 miljarder

”Det är ett billigt förvärv till den potentiella intäkts- och ebit-nivån som det här bolaget borde kunna leverera på under de kommande åren. Koch Media har vad som ser ut att vara flera starka spelsläpp framöver. Det är svårt att veta när de intäkterna kommer, men överlag ser det väldigt prisvärt ut och ett bolag som kompletterar THQ väldigt bra”, säger Kristoffer Lindström, analytiker på Redeye. 

Koch Medias nettoomsättning uppgick under perioden april-december 2017 till omkring 2 548 miljoner kronor medan det justerade ebit-resultatet landade på knappt 300 Mkr. THQ Nordics nettoomsättning för helåret 2017 landade i sin tur på 507,5 Mkr. 

”Koch Media släppte spel som inte gick så bra förra året så de tog en hel del nedskrivningar. Det är alltid svårare att köpa till en bra prislapp om bolaget har ett toppår bakom sig och det ser ut som om THQ köper det till väldigt låga multiplar på justerad ebit-nivå”, säger Kristoffer Lindström. 

Läs mer: Experterna tror på fler spelaffärer 2018 

Koch Medias verksamhet består av de tre affärsområdena spelutveckling, under varumärket Deep Silver, spelförläggning samt filmproduktion på tyska och italienska.

”Förläggardelen uppgår till omkring 70 procent av omsättningen förra året. Det är dock en affär med lägre marginal samtidigt som den oftast är väldigt stabil. Vad som är riktigt intressant med affären är dock att Koch Media har en stor och stark IP-portfölj med bland annat Saints Row och Dead Island samt exklusiv rätt till Metro-franchisen, samtliga väldigt populära spelserier”, säger Kristoffer Lindström. 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies