Taxiföretaget Uber har ännu aldrig redovisat vinst. Ändå värderas företaget i dag högre än 80 procent av USA:s största börsnoterade bolag, inklusive biljättar som General Motors och Ford Motors.
I den senaste finansieringsrundan värderades hela Uber till hisnande 62,5 miljarder dollar, motsvarande drygt 525 miljarder kronor. Det gör bolaget till världens högst värderade startupbolag, enligt Financial Times.
Den siffran är på tok för hög, menar Aswath Damodaran. Han är professor i ekonomi vid New York University, där han undervisar i just bolagsvärderingar.
I en lång bloggpost på ämnet argumenterar han för att en rimligare prislapp på Uber ligger runt 28 miljarder dollar, alltså mindre än hälften av vad bolaget värderas till idag.
Den främsta anledningen är tveksamheter kring Ubers och andra liknande tjänsters förmåga att förvandla sina enorma användarbaser till faktiska intäkter och vinster.
Uber har expanderat i rekordfart över världen och passerade nyligen milstolpen två miljarder genomförda resor. Att bolaget kommer fortsätta växa på den traditionella taxinäringens bekostnad är ofrånkomligt, skriver Aswath Damodaran.
Samtidigt syns oroväckande få tecken på att bolagen faktiskt hittat en hållbar affärsmodell. Uber hävdar att bolaget redan är lönsamt på vissa marknader, men Aswath Damodaran menar att bristen på konkreta besked om hur det faktiskt går, kombinerat med det faktum att Uber ofta och gärna erbjuder rabatter till såväl passagerare som förare (för att få dem att börja använda plattformen) tyder på att vinstsiffrorna ännu är långt borta.
Disruption är enkelt. Att tjäna pengar på disruption är svårt.
Han pekar även på det faktum att Uber nyligen gav upp den segdragna striden om Kina-marknaden för att istället sluta ett samarbetsavtal med konkurrenten Didi Chuxing, som ett tecken på att tillväxten börjat kosta mer än den smakar.
“Disruption är enkelt. Att tjäna pengar på disruption är svårt”, skriver han.
Till saken hör att Ubers framtidsutsikter är minst sagt ovissa. Såväl Google, med sina självkörande bilar, som Apple väntas inom kort lansera aggressiva satsningar på bil- och transportmarknaden. Även Elon Musk har långt gångna planer på att ta steget in på taximarknaden med Tesla.
“Det återstår att se när det händer, men klart är att stora förändringar är på väg till den här marknaden”, skriver Aswath Damodaran.