Annons

Experterna: Amazon har redan sprängt miljardvallen i Sverige

Sïmon Saneback, medgrundare och partner på Wellstreet, och Staffan Mörndal, partner på Verdane.
Sïmon Saneback, medgrundare och partner på Wellstreet, och Staffan Mörndal, partner på Verdane.
Amazon har ännu inte öppnat en egen svensk nätbutik. Men e-handelsjätten säljer redan varor och tjänster för över en miljard kronor till privatpersoner i Sverige. Det hävdar två av Sveriges främsta investerare i e-handelsbolag.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Spekulationerna kring när Amazon ska öppna en egen nätbutik i Sverige fortsätter. Men trots att bolaget köpte domännamnet Amazon.se redan i april 2017 har man ännu inte slagit upp portarna här.

Vissa tror att Amazon.se öppnar redan på Black Friday.

”Vissa tror att Amazon.se öppnar redan imorgon, på Black Friday. Men det skulle i så fall vara ett blygsamt första steg med en svensk nätbutik och lagret i Tyskland”, säger Sïmon Saneback, medgrundare och partner på Wellstreet.

Wellstreet är både en investerare och en tongivande rådgivare i sektorn. Det innebär att Sïmon Saneback punktmarkerar Amazons olika framstötar i Norden.

I veckan noterade han exempelvis att Amazon lagt ut en jobbannons på sin egen jobbsida ”amazon.jobs”. Detta i hopp om att rekrytera svenska översättare med kunskaper i tyska och engelska till kontoret i Bratislava, Slovakien. I oktober sökte Amazon även en svensk säljare till kontoret i Luxemburg som skulle sköta relationen med olika varumärken på marknadsplatsen Amazon Marketplace. Saker är alltså i görningen.

”Men det är svårt att veta vad. Amazon finns ju redan i Sverige med andra verksamheter. Man går in stegvis, med exempelvis riktade kampanjer på Youtube för Amazon Prime Video. Man gör det för att lära sig marknaden och samla data om svenska konsumenter. Jag gissar att en fullskalig lansering av Amazon.se sker inom 24 månader”, säger Sïmon Saneback.

Amazon omsätter över en miljard kronor i Sverige på årsbasis.

Han är inte ensam om denna analys. Nordeas analysavdelning spådde nyligen att Amazon skulle öppna en svensk nätbutik inom just två år. Man pekade bland annat på att e-handelsjätten nyligen tecknat ett treårigt distributionsavtal med Postnord – och att man bygger ett gigantiskt lager i norra Tyskland. 

Läs mer: Nordea: ”Amazon i Sverige inom två år – här är aktierna som drabbas” 

Poängen, som ofta går förlorad, är att Amazon redan lockat till sig mängder med kunder i Sverige med hjälp av mindre kampanjer och erbjudanden. 

”Amazon omsätter redan över en miljard kronor i Sverige på årsbasis. Det har jag hört från personer som jobbar där”, säger Staffan Mörndal, partner på riskkapitaljätten Verdane, som är en av Sveriges största investerare i e-handelsbolag.

Amazons molnbolag AWS ingår inte i beräkningen, enligt Mörndal.

Sïmon Saneback på Wellstreet har samma syn.

”Jag tror också Amazon omsätter över en miljard i Sverige i dag. Det är vad jag hör och det är i linje med tidigare granskningar av Amazons momsbetalningar i Sverige”, säger han.

En årlig omsättning på en dryg miljard skulle innebära att Amazon redan nu är i lika stora i Sverige som lokala bjässar som Komplett.se. Man flåsar även Adlibris i nacken, som omsatte 1,85 miljarder kronor under 2018.

”Amazon jobbar på i bakgrunden och förbättrar köpupplevelsen, leveransen och betalfunktionerna. Man vill se till att svenskar enkelt kan beställa både varor och digitala tjänster i Amazons olika kanaler”, säger Staffan Mörndal.

Hur går det då till när svenskar handlar på Amazon?

Den som går in på Amazon.se i dag dirigeras visserligen över till Amazons tyska sajt Amazon.de. Men det går redan nu att få innehållet översatt till engelska genom ett enkelt menyval. Vissa webbläsare erbjuder även automatisk översättning till svenska för den som vill.

Jag tror att svenska leverantörer inom e-handeln, som Budbee och Airmee, hoppas bli uppköpta av Amazon.

Svenskar kan alltså shoppa på Amazons tyska sajt, och få varorna inom några dagar eller en vecka. Även de brittiska och amerikanska nätbutikerna är enkla för svenskar att handla på – inte minst om de vill skicka presenter till släktingar i utlandet. 

Läs mer: Amazon expanderar gratis musikerbjudande - Spotify föll på beskedet

Svenskar kan även köpa Amazons läsplatta Kindle och handla e-böcker på engelska från Amazons enorma utbud. Amazons ljudboksbolag Audible satsar just nu på Sverige, och erbjuder orginalpoddar med svenska profiler som ekonomiprofessorn Micael Dahlén. Svenskar kan även nyttja streamingtjänster som Amazon Prime Video och Amazon Music.

Staffan Mörndal tror också på en lansering av en svenskspråkig plattform inom ett par år. 

”Men jag tror inte de själva helt bestämt sig ännu. De anpassar sina tjänster och funderar. Ger Amazon sig in i Sverige på bred front kan de konkurrera på lägsta pris och största produktutbud. Men många svenska e-handlare har kommit långt när det gäller leveranser samma dag, eller dagen efter. Amazon skulle inte klara det från ett lager i Tyskland”, säger han. 

Sïmon Saneback håller med om att Amazon inte vill lansera fullt ut i Sverige utan att ha säkrat upp snabba leveranser.

”Jag tror att svenska leverantörer inom e-handeln, som Budbee och Airmee, hoppas bli uppköpta av Amazon. Det är i alla fall ett framtidsscenario de tänkt på”, säger han.

Skärmdump från Amazon.de, som genomgått en automatisk översättning till svenska.
Skärmdump från Amazon.de, som genomgått en automatisk översättning till svenska.

Amazon har i dag ett börsvärde på 8 655 miljarder kronor och redovisade en nettoomsättning på 670 miljarder kronor bara under årets tredje kvartal. Men Staffan Mörndal påpekar att bolaget inte lyckas med allt de gör. I Tyskland har man det till exempel tufft inom flera segment. 

”Amazon växer i Tyskland med molntjänsten AWS och Amazon Marketplace, som är en marknadsplats för tredje part. Men man minskar och går back på sin egen nätbutik. Det är främst hemelektronik som går dåligt, bland annat på grund av konkurrensen med lokala bolag som Mediamarkt”, säger han.

Läs mer: Amazon stämmer Pentagon efter förlorad upphandling: ”Politik kom i vägen” 

Både Staffan Mörndal och Sïmon Saneback menar att bolag som Daniel Wellington eller Desenio, med egna produkter och egna närbutiker, kommer att klara konkurrensen från Amazon bäst när den breda lanseringen sker. Även bolag som säljer exklusiva varor bedöms klara sig bra, liksom de som kan hitta en nisch på marknadsplatsen Amazon Marketplace. 

”När Amazon öppnar nätbutik i Sverige blir det jobbigt för de som säljer kontorsvaror, samt internationella varumärken inom kategorier som leksaker och hemelektronik”, slår Staffan Mörndal fast. 

Länk till acast
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer