Annons

Experterna: Det måste svenska företag göra för att överleva Amazon

Amazons vd Jeff Bezos
Amazons vd Jeff Bezos Foto: Reed Saxon
Amerikanska jätten Amazon tågar in på allt fler marknader i Europa. I Sverige fruktar många handlade utslagning. ”Marknaden kommer slås sönder”, säger Alexander Bilsing som är prissättningsexpert på konsultbolaget Simon-Kucher & Partners.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I dag står e-handel från utlandet för lite mer än 16 procent av den totala e-handeln i Sverige, enligt en undersökning av medlemsföreningen Svensk Digital Handel.

Den siffran förväntas öka rejält om amerikanska jätten Amazon slår sig in på den svenska marknaden, vilket är nära förestående enligt flera förståsigpåare.

Läs mer: ”Amazon rekryterar och lanserar i Sverige under våren”

Konsultbolaget Simon-Kucher har arbetat med stora och små återförsäljare i Spanien, Nederländerna, Tyskland och Italien och studerat vad som händer när Amazon slår sig in på marknaderna. Även Simon-Kuchers toppkonsulter tror att Amazon snart är i Sverige.

”Amazon har rekryterat folk från oss, så vi vet att de håller på att etablera sig just nu”, säger Andreas Jonason, vd för bolagets verksamhet i Norden. 

Och han får medhåll av tyska kollegan och prissättningskonsulten Alexander Bilsing.

”Alla pratar om Amazon och att de kommer nu”, säger han.

Svenskarna e-handlade för sammanlagt 80 miljarder förra året och e-handeln förväntas bara växa. Det innebär att konkurrensen ökar om nätkunderna samtidigt som de fysiska butikerna får det allt svårare, för vissa ser det riktigt mörkt ut.

”Marknaden kommer slås sönder och handlarnas död kommer påskyndas. Är man nära Amazons sortiment kommer man vara borta inom 10 år om man inte anpassar sig för att överleva”, säger Alexander Bilsing.

Netonnet kommer ryka, även Kjell & Company får det svårt.

Läs mer: Amazon var nära att köpa Adlibris 

Enligt Andreas Jonason kommer svenska konsumenter till en början märka av Amazon via, framför allt, prisjaktssidor där de etablerar sig med låga priser som andra handlare inte kan konkurrera med. Precis som i Tyskland kommer man börja med elektronik.

”Jag är övertygad om att elektronikhandeln, som redan i dag är utsatt för hård konkurrens, hotas först. Netonnet kommer ryka, även Kjell & Company får det svårt. Deras lösningar och erbjudanden, lågt pris och enkelhet, övertrumfas av Amazon”, säger Andreas Jonason.

Men alla behöver inte vara oroliga för amerikanernas intåg. Enligt Alexander Bilsing finns det saker handlarna kan göra för att minimera risken att bli uttryckt av Amazon.

”Är man nischad så har man ett bättre utgångsläge. Det finns områden där Amazon fortfarande inte är stora. Det handlar framför allt om varor som kräver en köpupplevelse. Ett bra exempel är mode, där kunderna går in i butiker för att bli inspirerade och för att känna på varorna de ska köpa”, säger han.

Även Andreas Jonason pekar på att ett smalt sortimentet är ett motgift.

”Det som gör att det skiter sig för handlare när Amazon väl kommer är att man försöker matcha Amazon på alla produkter. I stället bör man fokusera på nischen. Det handlar om att inte konkurrera direkt med Amazons breda sortiment.”

Enligt Simon-Kuchers analyser av marknaderna i Italien, Tyskland, Nederländerna och Spanien har Amazon som mest 80 procent av marknadsandelarna på vissa varor, som minst för det sig om 2 till 3 procent. 

Många har under en lång tid haft det lite för lätt i Sverige

Mest hotade är handlare som erbjuder video, musik och elektronik. I mitten, där Amazon har 20 till 30 procent av handelsmarknadsandelarna, hamnar leksaker, smycken, klockor och hushållsmaskiner. De områden där Amazon är svagast är kläder, skor och mediciner. Där har de under 10 procent av andelarna. 

Förutom att undvika att konkurrera med Amazon på produktsidan är investeringar i kunderna ett sätt att stå emot Amazons marknadsöverfall.

”Det handlar om att förstå och interagera med kunden och erbjuda nya lösningar och erbjudanden utifrån den kunskapen. Handlarna bör inte underskatta lojalitetseffekter eftersom inte blir priset lika viktigt om man har bra anpassade erbjudanden”, säger Andreas Jonason.

Men det är ju det Amazon Prime handlar om, att skapa kunderbjudanden genom stora mängder kunddata?

”Ja, det handlar om att komma före dem med det i Sverige.”

Även Alexander Bilsing håller med om den analysen.

”Amazon är så framgångsrika på grund av Prime. Därför måste handlare investera i kundlojalitet så att man kan skapa en länk mellan företaget och kunder som gör att de kommer tillbaka”, säger han.

Läs mer: Amazon slår vinstförväntningarna med 160 procent – men höjer priserna

I sina rapporter från de fyra europeiska marknaderna såg man att handlarna var de stora förlorarna, även i Sverige kommer det bli på det viset, siar Andreas Jonason och Alexander Bilsing. Vinnarna är konsumenterna.

”Många har under en lång tid haft det lite för lätt i Sverige. Hemtex, Granit och Jysk till exempel. Det finns saker som skyddat svenska aktörer: vi har ett stort land geografiskt, det är krånglig logistik och språket är lite speciellt. Det har inte gynnat konsumenterna, därför kan Amazon bli något bra för just konsumenterna”, säger Andreas Jonason.

”Det är tufft för handlarna men det är helt klart konsumenterna som drar lyckolotten. De får snabba leveranser, bra service och ett stort utbud av produkter”, avslutar Alexander Bilsing.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies