Annons

Explosion för Swish i näthandeln

Anna-Lena Wretman, vd på moderbolaget Getswish, samt kunderna Blocket och Åhléns.
Anna-Lena Wretman, vd på moderbolaget Getswish, samt kunderna Blocket och Åhléns.
Allt fler svenskar använder Swish när de handlar på nätet. Under 2018 genomfördes över 50 miljoner transaktioner – en tillväxt på flera hundra procent. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det tog tid att få ordning på tekniken. Men nu växer företagstjänsten ”Swish Handel” i raketfart. 

Under 2018 ökade användandet av Swish i e-handeln med hela 280 procent. Antalet betalningar gick från 13,5 miljoner 2017 till 52 miljoner betalningar 2018. Totalt uppgick transaktionsvolymen för ”Swish Handel” till 12,4 miljarder kronor under fjolåret, att jämföra med 4,3 miljarder kronor under det första året 2017.

”Det är fantastiskt att e-handelstjänsten fått så stort genomslag. Hos många av våra nya kunder är användningen uppe i 30 procent inom bara några veckor”, säger Anna-Lena Wretman, vd på Swish moderbolag Getswish.

Personligen skulle jag gärna betala i provrummet.

Hon nämner biljettförsäljning som en av de starkaste tillväxtområdena.

”Biljetter är ju enkla att köpa i mobilen, exempelvis på SJ:s app. När man är klar behåller man ju biljetten i telefonen”, säger hon. 

Swish lanserades för drygt sex år sedan som ett samarbete mellan sex av Sveriges största banker. Sedan dess har 6,7 miljoner svenskar börjat använda appen. Landets flitigaste swishare är mellan 19 och 25 år gamla. Men tillväxten är starkast bland de äldre.

Läs mer: Äldre i kläm när bank-id uppdaterar systemkrav 

Genom olika ”Swishnummer” kan även föreningar och kioskägare ta betalt via Swish. Men enligt Anna-Lena Wretman är det genom företagstjänsten Swish Handel som bolaget nu hoppas ta ett grepp om de stora flödena, först på nätet och senare i butikshandeln.

Swish Handel lanserades skarpt i januari 2017, efter en del tekniska missöden under 2016. Den utmanar främst aktörer som Visa, Mastercard, Klarna och Paypal. Swish är enkelt och snabbt. Säkert blir det genom att tekniken grundar sig på mobilt bank-id, även det ett gemensamt branschinitiativ.

”Vi hoppas fortsätta växa på nätet. Nästa steg bli att integrera tjänsten i fysiska butiker och förbättra kundupplevelsen där. Personligen skulle jag gärna betala i provrummet när jag handlar, och slippa köa till en kassa”, säger Anna-Lena Wretman.

Swish Handel servar idag 3000 nätbutiker. Några exempel på kunder är SJ, Åhléns, Selecta och Blocket, som anslöt sig i fjol.

”Redan fem dagar efter att vi lanserade Swish blev det vårt populäraste betalsätt. Nu väljer närmare hälften av våra kunder att betala sina annonser med Swish”, säger Cecilia von Krusenstierna, marknads- och kommunikationschef på Blocket.

Swish är fortfarande gratis för användarna. Men företagskunderna betalar en avgift för tjänsten. Hur mycket varierar beroende på bank. Men liksom för kortbolagen rör det sig om några procent eller några kronor per transaktion.

Fotnot: Texten har uppdaterats sedan Swish korrigerat sina siffror.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer