Hoppa till innehållet

Expressbolaget ökar takten – tar in 46 miljoner till sina smarta paketskåp

Leveransföretaget Instabox plockar in 46 miljoner kronor i en nyemission. Bolaget har nu tagit steget utanför Stockholm och Göteborg och vill ha sina paketskåp på uppemot 20 svenska orter före årsskiftet.

Instabox grundare Johan Lundin, Alexis Priftis och Staffan Gabrielsson
Instabox grundare Johan Lundin, Alexis Priftis och Staffan GabrielssonFoto: Press

Logistikstartupen Instabox (NTL) grundades 2010 och tillhandahåller expressleveranser till paketskåp placerade på centrala platser i Stockholm och Göteborg.

De senaste åren har bolaget försökt kapitalisera på den växande e-handeln i Sverige. Bland annat har man tecknat avtal med nätbutiker som Apotea, Matsmart, Kicks, Kjell & Company och Lyko.

Nu fyller bolaget på kassan och tar in 46 miljoner kronor i en nyemission. De rykande färska pengarna ska i första hand finansiera fler paketskåp i hela landet.

”Vi fortsätter att expandera geografiskt vilket kräver pengar för att investera i nya skåp. Inom kort kommer halva Sveriges befolkning kunna få expressleverans varje dag i veckan”, säger Alexis Priftis, vd och medgrundare på Instabox.

Bolaget har under den senaste tiden etablerat sig på 12 orter i Mälardalen, Skåne och Västergötland. Instabox håller just nu på att sätta upp verksamhet i ytterligare fyra städer, bland annat i Östergötland, och före årsskiftet vill man expandera till Jönköping och Örebro.

På ägarlistan finns sedan tidigare e-handelsveteranen Pär Svärdson (NTL), den tidigare Qliro-chefen Paul Fischbein (NTL) och Ryska Postens grundare Daniel Pilotti (NTL).

Rundan värderar Instabox till 166 Mkr, men Alexis Priftis ger sparsmakade detaljer om vilka aktörer som deltagit i densamma.

”Jag kan dock säga att det är en blandning av gamla och nya investerare samt ett antal nyckelanställda som har köpt in sig. Vi är väldigt nöjda över att ha så starkt stöd från våra allra tidigaste investerare men också glada att ha fått in nya starka ägare”, säger han.

Under 2017 omsatte Instabox knappt 3,9 Mkr och noterade en förlust på 7,6 Mkr. Ofta är deras budtjänster helt gratis för slutkonsumenten, men Alexis Priftis betonar att det är upp till e-handlaren att själv prissätta leveransen.

”Vi tar betalt av e-handlaren för frakttjänsten. Vår tjänst är dock designad för att vara kostnadseffektiv, så majoriteten av våra kunder har valt att stå för kostnaden själva och bjuda på frakten. Det är i och för sig inget ovanligt i branschen”, säger han.

Läs mer: Instabox fyller på kassan – satsar på expressfrakt 

Alexis Priftis vill inte uppge vad Instabox förväntas omsätta i år. Samtidigt har budkriget hårdnat och aktörer som Airmee och Budbee, den senare har backats av både Kinnevik och H&M, lovar också expressnabba leveranser.

”Men vi växer på bra i enlighet med vår plan. Även förlusterna kommer förstås att öka, vilket är en direkt konsekvens av att vi har tagit in riskkapital som vi investerar”, säger han.

Instabox skåp placeras ut hos handlare med generösa öppettider, till exempel Pressbyrån och 7-Eleven, till vilka varorna levereras. Kunden kan sedan öppna boxen där varan ligger med hjälp av en personlig kod. 

Genom att leverera till en låda istället för att åka hem till folk sparar budbolagen tid, medan uthämtningstiden blir mer flexibel för slutkunden.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera