Annons

Expressbolaget ökar takten – tar in 46 miljoner till sina smarta paketskåp

Instabox grundare Johan Lundin, Alexis Priftis och Staffan Gabrielsson
Instabox grundare Johan Lundin, Alexis Priftis och Staffan Gabrielsson Foto: Press
Leveransföretaget Instabox plockar in 46 miljoner kronor i en nyemission. Bolaget har nu tagit steget utanför Stockholm och Göteborg och vill ha sina paketskåp på uppemot 20 svenska orter före årsskiftet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Logistikstartupen Instabox (NTL) grundades 2010 och tillhandahåller expressleveranser till paketskåp placerade på centrala platser i Stockholm och Göteborg.

De senaste åren har bolaget försökt kapitalisera på den växande e-handeln i Sverige. Bland annat har man tecknat avtal med nätbutiker som Apotea, Matsmart, Kicks, Kjell & Company och Lyko.

Nu fyller bolaget på kassan och tar in 46 miljoner kronor i en nyemission. De rykande färska pengarna ska i första hand finansiera fler paketskåp i hela landet.

”Vi fortsätter att expandera geografiskt vilket kräver pengar för att investera i nya skåp. Inom kort kommer halva Sveriges befolkning kunna få expressleverans varje dag i veckan”, säger Alexis Priftis, vd och medgrundare på Instabox.

Bolaget har under den senaste tiden etablerat sig på 12 orter i Mälardalen, Skåne och Västergötland. Instabox håller just nu på att sätta upp verksamhet i ytterligare fyra städer, bland annat i Östergötland, och före årsskiftet vill man expandera till Jönköping och Örebro.

Majoriteten av våra kunder har valt att stå för kostnaden själva och bjuda på frakten. Det är i och för sig inget ovanligt i branschen.

På ägarlistan finns sedan tidigare e-handelsveteranen Pär Svärdson (NTL), den tidigare Qliro-chefen Paul Fischbein (NTL) och Ryska Postens grundare Daniel Pilotti (NTL).

Rundan värderar Instabox till 166 Mkr, men Alexis Priftis ger sparsmakade detaljer om vilka aktörer som deltagit i densamma.

”Jag kan dock säga att det är en blandning av gamla och nya investerare samt ett antal nyckelanställda som har köpt in sig. Vi är väldigt nöjda över att ha så starkt stöd från våra allra tidigaste investerare men också glada att ha fått in nya starka ägare”, säger han.

Under 2017 omsatte Instabox knappt 3,9 Mkr och noterade en förlust på 7,6 Mkr. Ofta är deras budtjänster helt gratis för slutkonsumenten, men Alexis Priftis betonar att det är upp till e-handlaren att själv prissätta leveransen.

”Vi tar betalt av e-handlaren för frakttjänsten. Vår tjänst är dock designad för att vara kostnadseffektiv, så majoriteten av våra kunder har valt att stå för kostnaden själva och bjuda på frakten. Det är i och för sig inget ovanligt i branschen”, säger han.

Läs mer: Instabox fyller på kassan – satsar på expressfrakt 

Alexis Priftis vill inte uppge vad Instabox förväntas omsätta i år. Samtidigt har budkriget hårdnat och aktörer som Airmee och Budbee, den senare har backats av både Kinnevik och H&M, lovar också expressnabba leveranser.

”Men vi växer på bra i enlighet med vår plan. Även förlusterna kommer förstås att öka, vilket är en direkt konsekvens av att vi har tagit in riskkapital som vi investerar”, säger han.

Instabox skåp placeras ut hos handlare med generösa öppettider, till exempel Pressbyrån och 7-Eleven, till vilka varorna levereras. Kunden kan sedan öppna boxen där varan ligger med hjälp av en personlig kod. 

Genom att leverera till en låda istället för att åka hem till folk sparar budbolagen tid, medan uthämtningstiden blir mer flexibel för slutkunden.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies