Hoppa till innehållet

Expressbolaget ökar takten – tar in 46 miljoner till sina smarta paketskåp

Leveransföretaget Instabox plockar in 46 miljoner kronor i en nyemission. Bolaget har nu tagit steget utanför Stockholm och Göteborg och vill ha sina paketskåp på uppemot 20 svenska orter före årsskiftet.

Instabox grundare Johan Lundin, Alexis Priftis och Staffan Gabrielsson
Instabox grundare Johan Lundin, Alexis Priftis och Staffan GabrielssonFoto: Press

Logistikstartupen Instabox (NTL) grundades 2010 och tillhandahåller expressleveranser till paketskåp placerade på centrala platser i Stockholm och Göteborg.

De senaste åren har bolaget försökt kapitalisera på den växande e-handeln i Sverige. Bland annat har man tecknat avtal med nätbutiker som Apotea, Matsmart, Kicks, Kjell & Company och Lyko.

Nu fyller bolaget på kassan och tar in 46 miljoner kronor i en nyemission. De rykande färska pengarna ska i första hand finansiera fler paketskåp i hela landet.

”Vi fortsätter att expandera geografiskt vilket kräver pengar för att investera i nya skåp. Inom kort kommer halva Sveriges befolkning kunna få expressleverans varje dag i veckan”, säger Alexis Priftis, vd och medgrundare på Instabox.

Bolaget har under den senaste tiden etablerat sig på 12 orter i Mälardalen, Skåne och Västergötland. Instabox håller just nu på att sätta upp verksamhet i ytterligare fyra städer, bland annat i Östergötland, och före årsskiftet vill man expandera till Jönköping och Örebro.

På ägarlistan finns sedan tidigare e-handelsveteranen Pär Svärdson (NTL), den tidigare Qliro-chefen Paul Fischbein (NTL) och Ryska Postens grundare Daniel Pilotti (NTL).

Rundan värderar Instabox till 166 Mkr, men Alexis Priftis ger sparsmakade detaljer om vilka aktörer som deltagit i densamma.

”Jag kan dock säga att det är en blandning av gamla och nya investerare samt ett antal nyckelanställda som har köpt in sig. Vi är väldigt nöjda över att ha så starkt stöd från våra allra tidigaste investerare men också glada att ha fått in nya starka ägare”, säger han.

Under 2017 omsatte Instabox knappt 3,9 Mkr och noterade en förlust på 7,6 Mkr. Ofta är deras budtjänster helt gratis för slutkonsumenten, men Alexis Priftis betonar att det är upp till e-handlaren att själv prissätta leveransen.

”Vi tar betalt av e-handlaren för frakttjänsten. Vår tjänst är dock designad för att vara kostnadseffektiv, så majoriteten av våra kunder har valt att stå för kostnaden själva och bjuda på frakten. Det är i och för sig inget ovanligt i branschen”, säger han.

Läs mer: Instabox fyller på kassan – satsar på expressfrakt 

Alexis Priftis vill inte uppge vad Instabox förväntas omsätta i år. Samtidigt har budkriget hårdnat och aktörer som Airmee och Budbee, den senare har backats av både Kinnevik och H&M, lovar också expressnabba leveranser.

”Men vi växer på bra i enlighet med vår plan. Även förlusterna kommer förstås att öka, vilket är en direkt konsekvens av att vi har tagit in riskkapital som vi investerar”, säger han.

Instabox skåp placeras ut hos handlare med generösa öppettider, till exempel Pressbyrån och 7-Eleven, till vilka varorna levereras. Kunden kan sedan öppna boxen där varan ligger med hjälp av en personlig kod. 

Genom att leverera till en låda istället för att åka hem till folk sparar budbolagen tid, medan uthämtningstiden blir mer flexibel för slutkunden.

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera