Hoppa till innehållet

Expressen storsatsar på tv – köper in CNN:s tekniklösning

Expressens tv-redaktion är tre gånger så stor som den var i somras. Nu satsar tidningen på samma 3D-lösningar och interaktiva grafik som CNN. ”Vi måste kunna leverera mer innehåll av högre kvalitet”, säger chefredaktören Thomas Mattsson.

Vizrts teknik möjliggör kan till exempel interaktiv tv-grafik.
Vizrts teknik möjliggör kan till exempel interaktiv tv-grafik.Foto: Vizrt

Det norksa bolaget Vizrt levererar 3D-grafik och produktionssystem till stora internationella kunder som BBC, CNN och Al Jazeera. Och snart även till Expressen, som tar Vizrts system i bruk under första kvartalet.

Publikbeteendet kräver att man ska kunna titta på stora skärmar

Expressen vill inte avslöja storleken på investeringen men affären är en av tidningens största teknikinvesteringar hittills, enligt uppgift till Di Digital. Det norska bolaget erbjuder ”högkvalitativ och resurssnål tv-teknik”, enligt Expressens chefredaktör Thomas Mattsson.

”Publikbeteendet i dag kräver att den som gör nyhets-tv digitalt erbjuder en produktion med den kvalitet som krävs för att man ska kunna titta på stora skärmar”, säger Thomas Mattsson.

Läs mer: Här hackas Bonniers nya idéer fram

Vizrts 3D-lösningar innebär till exempel att Expressens tv-reportrar kommer att kunna omslutas av rörliga bilder från riksdagskammaren samtidigt som de sänder. Med verktyget kan redaktionen enkelt integrera innehåll från sociala medier, enligt Thomas Mattsson.

”De som ökar mest är Netflix och Youtube. Vi är bara en del av förändringen på marknaden. Men om vi ska kunna kapitalisera på den måste vi kunna leverera mer innehåll av högre kvalitet”, säger Thomas Mattsson.

Läs mer: Nyhetsbyrån som blåste Mediesverige 

Under hösten tredubblade Expressen bemanningen på sin tv-redaktion, som i dag har cirka 60 medarbetare. Bland höstens rekryteringar fanns Anna Herdenstam, tidigare programledare och New York-korrenspondent på TV4. Tidningen har sedan tidigare inlett samarbeten med både CNN och amerikanska Buzzfeed.

Under årets tredje vecka nådde Expressens online-tv 2,1 miljoner tittare, enligt Kia-index, fler än dubbelt så många som ett år tidigare. Konkurrenten Aftonbladet var alltjämt marknadsledande med knappt 3,3 miljoner tittare.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera