Annons

Stena-miljardärens appbolag tar in nytt kapital

Yepstr:s grundare Jacob Rudbäck.
Yepstr:s grundare Jacob Rudbäck. Foto: Press.
Yepstr är på vippen att ta in större internationella investerare, berättar bolagets grundare Jacob Rudbäck. Innan storinvesteringar krävs dock bevis på att affärsidén kan exporteras globalt.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Gig-plattformen Yepstr förmedlar arbeten till ungdomar i åldern 15 till 21 år. Genom att erbjuda enklare jobb kan privatpersoner anställa unga människor för att göra allt från barnpassning och gräsklippning till techsupport.

Nu kan Di Digital berätta att internationella investerare i form av fonder är intresserade av att gå in tungt i bolaget. Men för att det ska ske kräver fonderna att Yepstr kan bevisa att affären går att expandera globalt.

”Vår tillväxtresa har fått stort intresse av internationella fonder. För att investera vill de se bevis för att Yepstr även fungerar utanför Norden”, säger grundaren Jacob Rudbäck.

Exakt vilka internationella investerare det handlar om vill Jacob Rudbäck inte gå in på. För att bekänna färg tar bolaget nu in nästan 10 miljoner kronor i en ny kapitalrunda. 

Sedan tidigare är Yepstr backade av Schibsted, som även den här investeringsomgången går in och försvarar sin andel. Även Stena-miljardären Dan Sten Olsson är delägare i bolaget sedan tidigare.

Läs mer: Miljardär-mentor går in i småjobbsapp 

Bland de nya investerarna finns Beijer Invest och mediekoncernen Universums grundare Lars-Henrik Friis Molin. Även entreprenören Gunilla von Platen går in i gig-plattformen.

”Hon har varit fantastisk och förstår verkligen visionen. Hon har ju själv levt igenom det här med att börja från noll och bygga något väldigt stort”, säger Jacob Rudbäck. 

Exakt var expansionen utanför Norden kommer ske vill inte Jacob Rudbäck berätta. 

”Vi påbörjar vårt test under fjärde kvartalet i år. Under första halvan av nästa år ser vi de första resultaten. Detta är inte en massiv satsning, det är en 'proof of concept'-lansering och ett bevis för att visa att behovet är precis detsamma utanför Sverige. Det är snarare så att andra länder kommit lite längre och är lite mer mognare med att ta hjälp”, säger han.

Vad krävs för att ni ska lyckas utanför Sverige och Norden?

”Varje kultur är annorlunda. Att snabbt lansera och snabbt få in feedback är oerhört viktigt. Det kommer bli missförstånd, att snabbt upptäcka dem och ta bort hindren är kritiskt. Vi har ett bra sätt att få in ungdomar, men utmaningen är att få in stora mängder kunder så att marknadsplatsen tar fart och börjar bygga sig själv.”

Hittills har Yepstr förmedlat jobb till drygt 3000 ungdomar. Enligt Jacob Rudbäck börjar nu närma sig delmålet på 1 miljon kronor i månaden i intäkter. 

Förra året testade Yepstr att bredda sitt erbjudande till att förmedla ung arbetskraft till företag, detta efter att man fått in förfrågningar från flera bolag som behövde hjälp. 

Enligt Jacob Rudbäck handlar det om ungdomar som kommit en bit in i arbetslivet genom Yepstr, främst var det eventbolag, säsongsrelaterade tjänster och enklare administrationsuppgifter som bolagen efterfrågade. Testet ska ha varit lyckat och öppnade nya dörrar till fler intäkter för bolaget.

”Utan dedikerade resurser omsatte våra företagskunder närmare 2 miljoner kronor på bara ett år och vi har haft över 120 företag som tagit hjälp via Yepstr. Det är ett av våra snabbast växande ben”, säger Jacob Rudbäck.

I Sverige beror tillväxten i mångt och mycket på hur städerna är uppbyggda. De olika socioekonomiska områdenas närhet till varandra påverkar hur många som använder sig av och jobbar via gig-plattformen, menar Jacob Rudbäck som tar Malmö som exempel.

”Villor och lägenheter ligger någorlunda nära varandra. Det finns gott om ungdomar som vill jobba och hem som söker hjälp. Om vi kontrasterar det mot Göteborg, där tillväxten inte alls varit så stark och snabb, så tror jag att en faktor kan vara att ungdomar som tar de enkla jobben bor i lägenhetsområden längre ifrån områdena som vill ha tjänsterna.”

Under lanseringsåret 2017 omsatte bolaget blygsamma 147.000 kronor med ett minusresultat på 3,8 Mkr. 2018 innebar en omsättning på runt 4,6 Mkr, i och med tillväxtfokus kommer förlusterna att hänga i sig under en tid framöver, säger Jacob Rudbäck.

Samtidigt innebär den senaste investeringsrundan att bolaget nu har förutsättningar att växa, om bolaget lyckas visa att man kan ta affären internationellt.

”Nu är vi väl rustade. Yepstr kommer bli Sveriges nästa stora exportsuccé.”

Läs mer: Snabb tillväxt för småjobbsappen Yepstr 

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies